Asi mi umírá sestra a nikdo nechce pomoct
H@n@ch
Dobrý den pane doktore. Bydlím v Chomutově a má sestra se odstěhovala do Prahy se svým synem před osmi lety,protože se rozvedla a bála se ,že na severu čech jako samoživitelka a zdravotní sestra se neuživí. Pochází ze slušné rodiny,všeho se jí dostávalo lásky, peněz, intelektu i vztahy matka - dcera fungovaly. V Praze začala pracovat na transplantaci kostní dřeně na Karláku - zkrátka šikovná sesřička. Po třech letech údajně sama odešla , že se nechce dívat na smrt mladých lidí a najednou začala měnit pracoviště cca po 1/2 roce začala trpět depresemi v říjnu /2004 nafoukala na pracovišti zbytkový alkohol a tím se roztočil její bludný kruh. Léčila se u psychiatra,Mudr .Chalupa Praha 3, bohužel NIKDO nepoznal že PIJE, jelikož to dokázala svým intelektem dlouho skrývat. Měla potrvrzený od Mudr. Smolíkové z Karlovo náměstí rozpad osobnosti,histerii a nevím co ještě ale ,protože to stačila roztrhat (zřejmě jí to urazilo a byl to další dobrý důvod se napít).To nám řekl později její přítel, u kterého již 8 let bydlí. A za druhé naše kontrola na dálku není 100% ( její syn přez týden v Brně studuje vysokou školu) víme to až od 11/2004, ale to stále tvrdila ,že to jsou těžké deprese . Marodila doma 11/04 až 03/05 tam zřejmě bylo dostatek času na alkohola to nevím zda k tomu užívala ta antidepresiva zřejmě ano, proto ten velký obrat k horšímu?! Zkoušeli jseme po dobrém po zlém jí přemluvit ,aby šla na léčbu.dokud "myslela "tak se léčit nechtěla. Teď, ale je na tom tak hrozně ,že denně pije láhev vodky . Minulý týden po hrozné šňuře ( devět dní 8 lahví vodky +prý 5lt vína + nějaké pivo) bez jídla- nás volal její syn .Rozjela jsem se do (bohužel autobusem nemám auto) s naší matkou do Prahy ,že to není možné a že jí musíme umístit do protialkohol.léčebny. Jenže až na místě jsem zjistila koho mám před sebou ne člověka ,ale zvířátko . Když jsem jí uviděla ihned mě napadlo Memento od Radka Johna. Je již ve stavu když s alkoholem je jí ŠPATNĚ a bez alkoholu JEŠTĚ HuŘ! Má na sobě snad 30 modřin nejí jen pije vodu a čurá ale už pod sebe!jednou za den se nějakým zpusobem třeba i v noci dovleče na pumpu cca tak 300m od domova.pro flašku vodky tu vypije pak spí 5hodin pak zvrací (i krev) rychle dýchá je dezorientovaná jen pořád čůrá.Nejsem odborník ale si je to snad poslední stádium?! Upadá do bezvědomí i se dusila přijela pro ni záchranka ale po hodině jí z Vinohradské nem. pustily ,aby si jí přítel odvezl domů... Potřebuje léčbu ale myslím si ,že sama za sebe není schopná uvažovat,protože má v hlavě prázdno. Jenže : když jsme volaly do Bohnic tak tam musí být střízlivá- což je problém. Zrušila stavební spoření má peníze asi ještě 25000.čili má za co pít. Přítel chodí do práce takže jí neuhlídá přez den ,aby si to nekoupila. U Apolináře zase musí CHTÍT se léčit,ale ona neví asi co po ní chceme, My jsme daleko mám 3 děti 17/15/ a 5 let spokoj.manželství ale chodím do práce a nemohu si dovolit ji ztratit.Na dálku jí nepohlídám nehledě nato ,že jsem z vlastní zkušennosti zjistila že jí nedostanu ani do vany!Natož uhlídat ,když jí klesne hladina alkoholua začne být agresivní. Prosím PORAĎTE!!! Cožpak není páky? Jsem nešťastná mamka mi chátrá před očima (62let) a nikdo si nevíme rady. Její syn jí hlídá, aby se neudusila a pomáhá sbírat z postele ale asi to taky dlouho nevydrží.Jsme celá rodina z toho jak paralizovaní !Je nějaký zákon na ošetření proti své vůli , nebo předání do´ústavní léčby ?! Když zřejmě primární nemoc byla psych. rázu a nechápe nebo neví ,že se má léčit? Děkuji za Váš čas, který jste se mnou strávil a předem za jakoukoli odpověď s pozdravem H@n@ch

Odpověděl: Jakub Minařík
Jediný rozumný postup je: Vzhledem k tomu, v jakém je stavu by bylo asi na místě zavolat záchranku. Optimálně ve chvíli, kdy bude ve své horší fázi. Lékaři od záchranky popsat její zdravotní stav, včetně toho, že zvrací krev. Záchranka jí odveze do nemocnice, protože v tomhle stavu musí stejně napřed na internu, aby jí dali trochu dohromady. Na psychiatrii by jí v takhle špatném tělesném stavu nepřijali. Až bude v nemocnici tak vystřízliví a bude snazší s ní vyjednávat o tom, že by se léčila pro závislost na alkoholu. Ošetřující lékař na odd. pak může, pokud jej požádáte, zařídit překlad na psychiatrii k léčbě závislosti. Ovšem až poté, co se dostane do takového tělesného stavu, že bude překladu schopná. Pokud se ale sestra po stabilizaci tělesného stavu odmítne léčit, pravděpodobně se upije k smrti. Žádný zákon, který by svéprávnému člověku něco takového zakazoval neexistuje a taky platí, že takového člověka nejde léčit. Oddělení pro léčbu závislostií nejsou vězení a nejsou zařízené tak, aby zabraňovali v útěku pacientům. Lidi se tam léčí dobrovolně a jinak to nejde, protože k abstinenci se jinak, než dobrovolně, rozhodnout nemůžete. A i kdybyste tam sestru ty 3 měsíce, co léčba trvá, držela, tak sestra by začala pít po skončení léčby.