Jak mám pomoc své sestře???
Laice
Mám sestru, která je na Pervitinu(a vím to jistě, našla jsem jednou její dopis ve kterém to psala a taky kouří marihuanu)!Chtěla bych jí moc pomoct, ale nevím jak je jí osmnáct let, takže k testům ona sama musí dát souhlas!Rodiče proti tomu také nic nezmůžou, jednou jsme jí řekli, že buď půjde na testy nebo se už začne starat sama o sebe!!Slíbila, že na testy půjde, že je čistá a nemá se čeho bát, ale když přišel ten den, tak strhla neuvěřitelnou scénu(asi proto aby k těm testům nedošlo)uhodila i mamku, mlátila tu věcma a tátovi strašně nadávala.Teď bydlí furt ve stejné vesnici ale u babičky, rodiče jí pořád peníze dávají a zeřizujou jí potřebný věci!Nedávno měla velký bolesti břicha a o pár dnů jí stašně bolela hlava, že jsme sní chtěli jet na pohotovost ale o ona nedovolila, a taky jí padaj dost vlasy! Mám o ni strach, mě je sedmnáct a nedokážu jí pomoct, zařídila jsem ty testy a tomu se radši vyhle.Snažim se sní povídat o drogách a snažim se vždycky tou řečí zamířit přímo na ní samotnou ale ona se vždy z toho vykroutí že nefetuje!Ale vždycky když o tom nebo o lidech který jsou na tom zavislí tak je tak obchajuje že bych si byla 100procentě jistá i kdybych nenašla ten dopis.Je mi z toho stašně když vím jak jí to niči a že potřebuje pomoc kterou nechce přijmout a že já jsem její sestra která jí nedokáže ani pomoct,nemůžu jsi o tom pořadně ani s nikím popovídat,poradit a proto prosim Vás aby jste mi poradily.Děkuju

Odpověděl: Jakub Minařík
V první řadě mě napadá, nač jsou vám testy, když stejně víte, jak to je a ví to i rodiče. Testy samotné vám jen řeknou co už víte, ale neřeknou vám co s tím. Navíc - spolehlivě provedený test znamená: 1. Musíte mít moč člověka, kterého chcete testovat. To zdaleka není tak snadné, jak se zdá. Moč lze vyměnit, ... 2. Musíte mít možnost konfirmace. Testy běžně dostupné jsou jen orientační. Jistotu máte když testy ověříte (tzn. výsledek testů potvrdí jiná metoda, která je složitější, mnohem dražší, nelze jí udělat v každé laboratoři, ale jen v některých, ...). 3. test musí někdo kvalivikovaný interpretovat, tzn. toxikolog, který vám vysvětlí co našel a co to znamená. A vyloučí možnosti typu - nález pochází z něčeho jiného, třeba nějakých léků, potravin, ... Takže na testy se vykašlete. Víte a to stačí. Tak v první řadě co nefunguje: 1. Nedělejte si vrásky z toho, že sestře neumíte pomoci. I kdybyste byla na tom se vzděláním a zkušenostmi stejně jako já, tak stejně vlastní sestře moc nepomůžete, protože to moc nejde. Příbuzným a blízkým přátelům se pomáhá hodně špatně a skoro vždycky to selhává. Alespoň v oblasti psychiatrie a psychoterapie. Musí vždycky přijít někdo jiný - kolega, který to udělá místo nás. 2. Někomu, kdo pomoci nechce, pomůžete těžko. Nejde to. Teď co s tím: Musíte dotlačit sestru, aby chtěla. Chtít bude, když bude mít s užíváním drog obtíže. Je jí 18, na testy nemusí, ale taky by se měla sama živit a přispívat na domácnost. Nepřispívá, tak ať si jde bydlet někam, kde přispívat nemusí. Za jídlo se taky musí platit, ... To co teď popisuju, je jen princip. Když bude mít sestra s užíváním drog nepříjemnosti, bude uvažovat, že přestane. Naopak, pokud bude dostávat peníze, někdo jí bude prát, živit jí, ... tak to přestávat nemá důvod. Proč, když to tak pěkně funguje. P.s. nejsem si jist, jestli by tohle neměli číst spíše vaši rodiče. Asi ano. Protože tohle by měla být hlavně jejich starost. Vaše starost by měla být, abyste se sama nedostala do obtíží. Protože kdyby sestra přišla s nabídkou, že si dáte spolu, naposledy a pak společně přestanete, ... Tak byste možná kývla. A pak byste brali obě, protože byste nejspíš nepřestali. Stává se to dost často. Tak hlavně opatrně. :-)