drogy a gamblerství
kacaba
Mám 33-letého bráchu, se kterým já a naši rodiče žijeme v rodinném domku. Vím že už od svých 20-ti kouří trávu, ale vždycky nás všechny přesvědčoval, že je to v pohodě. Před třemi lety se ocitl ve vazbě a my s mamkou u soudu zjistili, že to nebyle jenom tráva, ale i že je závislý na mnohem silnějších drogách a obvinění z distribuce. Z vazby ho po půlroce pustili, dostal podmínku a povinnou ambul.léčbu v protidrogové poradně.Protože měl žloutenkou poškozená játra, souhlasil s ročním léčením. Už má půl roku za sebou, doktor říká, že je léčba úspěšná a že je čistý, z čehož máme velkou radost..Ale máme s ním jiný problém, vím že teď bojuje sám se sebou a všichni kolem něj chodíme po špičkách, jenže mám poslední dobou pocit, že už to nikdo z nás dál nevydrží. Vrátil se totiž ke své druháé závislosti a tou jsou automaty. Ztrácejí se nám peníze po tisících a všichni máme strach mu něco říct, aby se k drogám nevrátil, celá léčba by tím byla zbytečná. Já mám pocit, že se to ale nějak řešit musí, moje rodiče si myslí, že bude lepší počkat a potom ho vyhodit z domu.. Potřebovala bych poradit, jak se máme zachovat. Vím, že v okamžiku, kdy ho naši vyhodí skončí špatně. Bohužel si myslím, že není schopný samostatně existovat, pracuje s tátou, takže se o nějaké peníze na domácnost a jídlo starat vůbec nemusí a nikdy nemusel. Ve svých 33-ti letech nemá vůbec pojem jaká je hodnota peněz. Naši ho vždycky živili a platili za něj veškeré výdaje za průšvihy.. Teď už toho ale také mají dost, mám strach, že to oba odnesou na zdraví..

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že jste ve složité situaci a že není snadné to nějak řešit. Ale přesto Vám musím říct, že to na mě celé působí tak, že s Vámi všemi bratr prostřednictvím své závislosti manipuluje. Nejsem si teď jistá, zda léčbou myslíte pouze léčbu zaměřenou na jeho potíže s játry (kde lékař kontroluje jeho abstinenci) nebo i docházení do ambulantní léčby ze závislosti. Ale pokud drogy nebere, ale hraje automaty stylem, že se Vám ztrácí doma peníze po tisících, tak léčba stejně nebyla efektivní - protože bratr pouze zaměnil jednu závislost za druhou. Myslím, že není na místě kolem něj chodit po špičkách - tím se celá situace ještě zhoršuje. Bratr by měl především převzít za své činy zodpovědnost a ne nechat kolem sebe běhat celou rodinu, která se bojí, aby mu náhodou něčím neublížili a bratr nezačal znovu brát drogy. Ona totiž ta závislost na hracích automatech není o nic lepší než závislost na drogách (samozřejmě, že hrací automaty nejsou zátěž pro játra jako drogy, ale jinak to vyjde nastejno). Bratr ovšem nemá jediný důvod v tomto okamžiku s hraním přestat - má pocit, že mu to prochází a že je vše v pořádku - protože mu z obav nikdo neřekl, že to v pořádku není. Bratr je svéprávný a dospělý - myslím, že by se ve svém věku měl skutečně schopen o sebe postarat. Pokud se nikdy nemusel o nic starat a rodiče za něj vždy všechno platili, těžko se divit, že je mu hodnota peněz cizí a že se jeho životní styl nemění - ono ho totiž za stávající situace nic nenutí. Mám za to, že by se o problému mělo otevřeně hovořit - vyčkáváním se nic nevyřeší. Nebylo by úplně fér nechat problém neřešený a pak se jednoho dne z ničeho nic rozhodnout bratra vyhodit z domu. Ovšem někdy je toto vyhození z domu jediná šance pro všechny zúčastněné - není možné bratra donekonečna před reálným životem chránit na úkor zbytku rodiny - každý se musí naučit fungovat sám za sebe a každý z nás někdy zažil situaci, kdy byl "hozen do vody" a musel se v tom naučit plavat. Omlouvám se, pokud Vám moje odpověď přijde příliš tvrdá - bohužel mluvím ze zkušenosti a z praxe s klienty, kteří se léčí z drogové závislosti. Myslím, že situace je opravdu hodně komplikovaná a že to není na dopisování přes internet. Napadá mě, že by bylo na místě, aby se rodiči nebo i vy (případně spolu s bratrem) obrátili na nějakou instituci, kde by mohli situaci zkonzultovat s odborníkem. Je to vždy lepší se poradit a s pomocí profesionála se v situaci zorientovat a najít nějaký vhodný postup řešení, než dělat případně nějaké neuvážené kroky. Když mi napíšete odkud jste, mohla bych Vám napsat kontakt, kam byste se mohli obrátit. Zatím přeji hodně štěstí. A myslete také na sebe. Nejen na bratra.