Extáze a těhotenství
kale
Dobrý den, chodím už asi 3 roky na párty - tak 1 za měsíc. Je mi 25 let. V budoucnu bych ráda měla děti, je nutné dopředu s tím přestat než začnu plánovat těhotenství, může to mít později vliv na zdraví dítěte?? Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Pokud budete plánovat těhotenství, je potřeba samozřejmě s užíváním extáze (ale i jiných psychotropních látek včetně alkoholu) přestat. Na zdraví dítěte by nemělo mít vliv, že jste v minulosti (před těhotenstvím) užívala jednou za měsíc extázi. Mohlo by to mít nějaké důsledky, pokud byste drogu brala v těhotenství. Vzhledem k tomu, že první trimestr je nejrizikovější z hlediska ohrožení plodu, je dobré se na to připravit - aby se Vám nestalo, že si sem tam extázi dáte v době, kdy budete těhotná a nebudete o tom ještě vědět. Napadá mě k tomu, že by také nebylo od věci se nechat udělat testy na HIV a hepatitidy (onemocnění jsou přenosná pohlavním stykem a tak nějak mám pocit, že po užití extáze bývá člověk občas poněkud "odbržděn" a nemusí zrovna myslet na zásady bezpečného sexu), protože tato onemocnění by mohla být důsledek užívání extáze, který by jistě Vás i dítě ohrozil výrazně (nemoci jsou přenosné taktéž z matky na dítě). Jen tak mimochodem, extáze má i jiná rizika, než je potenciální ohrožení nenarozeného dítěte. Předpokládám, že o nich víte. Kdyžtak si přečtěte i přehledový článek o extázi na www.lf3.cuni.cz/drogy (kde najdete mj. i databázi tablet extáze, které byly zachyceny v ČR a které mají laboratorní rozbor obsažených látek) a na těchto stránkách pod rubrikou Extáze / MDMA a na www.extc.cz najdete i zásady "harm reduction" (snížení rizik) při užívání extáze.