Jak pomoci alkoholikovi
JanaP.
Dobrý den, prosím o radu: můj dlouholetý přítel(patner) VŠ, překladatel, mimořádně inteligentní člověk začal mít problémy s alkoholem které nepřiznává a nezvládá. V posledních letech jsme občas (1x měsíčně) zašli společně někam posedět nebo si kupoval domů pivo, ale nikdy nebyly žádné problémy. Práce pro něj byla na prvním místě, placení účtů, svědomitost, pečlivost, čistota, sex...vše v pořádku. Občas (1x za 1/4 roku) zašel se svými kamarády "na tah" - to už bývalo poznat že něco vypil, ale byl tak milý a tak se omlouval a nebylo to tak často, že nestálo za to vyvolávat kvůli tomu diskuse, popř. hádky. Vloni začal mít potíže s prací, podstatně se mu zmenšily výdělky, začal mít občasné finanční potíže a jeho syn se dostal opakovaně do blázince (20 let, schizofrenie). V této době se "chytil party" z hospody IV. cenové skupiny, podle mého spíš chytráků kteří ho znali pokud měl peníze a mohl za ně platit a byl s nimi denně v hospodě a v podřadných nonstopech, vrčacel se strašlivě opilý, padal, přestal dbát na čistotu apod. vznikalymezi námi hádky v tom směru, že jsem "tomu nerozuměla" a hlavně s ním kategoricky odmítala tyto tahy absolvovat. Dala jsem mu jasné ultimátum - buď s touhle partou skončí, nebo skončím já s ním. Přestěhoval se, s partou skončil, ale jako by to bylo úplně jedno: pije sám doma cokoliv je, propije všechny peníze které má v jednom tahu bez ohledu na další dny, další nutné platby (nájem, telefon, jídlo apod.) Není schopen práce, nepamatuje si vůbec nic (doslova a do písmene - nepamatuje si co bylo dohodnuté před 5 minutama, co bylo včera, co je za den, co je za měsíc, jestli měl udělat nějaký překlad....), přestal absolutně dbát na čistotu (spí na zemi v hadrech v oblečení v kterém chodil venku včetně kabátu a bot), nečeše se, nemyje, je impotentní, jeho byt připomíná nejhorší kanál bezdomovců (prosím, opravdu nepřeháním) téměř nejí, je agresivní, hádavý, cokoliv otočí tak, aby všechno byla vina někoho jiného, několikrát už upadl na ulici a museli ho zvedat strážníci....je to ta nejhorší hrůza a nejde to všechno vypsat. Když mu říkám že by se měl snažit přestat pít a jít se léčit, odmítá - on přece není žádný alkoholik a "má to pod kontrolou". V poslední době se mi vůbec nepodařilo vystihnout chvíli kdy by byl střízlivý - první věc kterou po probuzení udělá je ta, že si naleje buď pivo nebo to nejlacinější krabicové víno a vlastně jen "dokrmí opici" z předcházejícího dne. Má potíže se spaním, má depresivní nálady, mluví o smrti ve smyslu, že už je stejně všechno jedno. Je to jako bludný kruh - za těchto podmínek mu téměř nikdo nezadá žádnou práci, protože nemá jistotu, jak a zda vůbec mu jí udělá. On si zase bez práce připadá méněcenný a o to víc pije. V současné době nemá zaplacený nájem z pronajatého bytu (patrně ho tento měsíc vystěhují na ulici, na byt nemá dekret, je pronajmutý "načerno", protože po rozvodu odešel z bytu a nebyl pro něj žádný finanční oproblém řešit bydlení takto), elefon má odpojený už 3 měsíce - takže nemá ani přístup k mailu a překlady se z 99% předávají mailem, je to nejrychlejší. Já už ho jako partnera nechci, jed to z mé strany jen soucit - dělám mu v současné době jen účetnictví pokud nějaké má a občas mu dám nějaké jídlo, ale on na mě hodně visí, denně mě shání a já také nemůžu jen tak zapomenout na roky s ním, které byly hezké. Takže bych mu ráda pomohla, ale JAK, když si nechce přiznat pravý stav věcí. Nemůžu se nějak srovnat s tím, že tak inteligentní a schopný člověk takhle dopadá. Žádnou rodinu na kterou bych se mohla obrátit nemá. Má vůbec ještě nějakou šanci a jak na to?

Odpověděl: Jakub Minařík
No, vzhledem k tomu, že asi takhle moc nepije tak dlouho (rok?) tak by to nemusela být taky závislost ale třeba i jiné duševní onemocnění - deprese, počínající schizofrenie, ... Takže bych doporučoval ho dosmykovat k lékaří, případně se spojit s praktickým lékařem a zkusit něco udělat. Myslím, že když se podaří ho dostat na psychiatrii (myslím do nemocnice), tak by tam s ním mohli za pár dní něco udělat a mohl by se nějak probrat. Také myslím, že přítel skorem splňuje podmínky i k nedobrovolné hospitalizaci. Nic jiného mě nyní bohužel nenapadá. Kdybyste se chtěla ještě na něco zeptat, napište. A držím palce, ať to dobře dopadne.