recidiva?
lena
Brat bol zavisly na pervitine, lecil sa, ale po niekolkych mesiacoch zanechal liecenie v sanatoriu, nejaky cas sa drzal, ale pri poslednej navsteve rodneho kraja pred par mesiacmi mal recidivu. Od poslednej navstevy v doma sa ciastocne snazil, aj ked stale fajci, niekedy si vypije (co v sanatoriu jednoznacne povazovali za "neabstinovanie" a riziko k navratu). Posobime v oblasti, kde "nebezi" pernik, ale su tu ine drogy (heroin, kokain, extaza, mariska,...) Priznaky pernika sme poznali jednoznacne, teraz vsak nevieme co sa deje, posobi skoro normalne, chodi do zamestnania, ma svoje zaujmy, aj ked ich nie je vela, obcas ma pesimisticke reci nadavajuc na okolie, ibaze posledne vikendy par noci je vonku skoro az do rana, nevie sa kde (ma 28 rokov, byva samostatne so svojimi kolegami, ,tazko ho mozme kontrolovat). Nezda sa nam tiez, ze dost schudol od poslednej recidivy, ma blede pery, nazltle zuby (je sice pravda, ze dost fajci a mal tazsiu chripku). Moze prejst na inu, podobnu drogu? Ake priznaky mozno ocakavat? Je jasne, ze to je nie cele riesenie problemu, ale aspon by sme radi vediet na com sme. Mame ho "preventivne" podozrievat a dat mu to najavo, alebo sa tvarit, ze sa nic nedeje, a cakat ci sa nezomelie nieco vaznejsie? Dakujem Vam vopred za Vasu radu.

Odpověděl: Jakub Minařík
Těžko říct, co se děje. Bratr na tom rozhodně není řekněme optimálně, ale nějaké alarmující příznaky také nevidím. Co je znepokojoující, že bratr asi dosti hýří. I když ten jeho stav (zhubnutí, bledost, žluté zuby) může být příčinou jeho obtíží. Na vašem místě bych doporučil bratrovi, aby se nechal vyšetřit na virovou žloutenku, hlavně typy B a C. Ta chřipka mohla být docela klidně akutní fáze virové hepatitidy, ten stav který je teď může být následek akutní fáze, ale také přechod do chronicity. Stálo by za to to vyloučit, zvláště proto, že inkubační doba obou žloutenek je 3-6 měsíců a to tak odpovídá návštěvě rodného kraje a relapsu. Přenos obou žloutenek na vás je poměrně málo pravděpodobný. Jen pro váš klid. Ohledně toho co s tím - doporučoval bych s bratrem promluvit o tom, jak vypadá a poptat se, jak se cítí. Když to uděláte sdostatek diplomaticky, aby to nevypadalo jako perzekuce, ale spíše upřimná starost, tak se možná dozvíte, co potřebujete. Tak bych to asi udělal já. Hlavně klid a trpělivost. Jinak napácháte spoustu paseky. :-)