STERILIZACE
Dobry den, rad bych se Vas zeptal na doby sterilizaci nastroju v domacich podminkach. Moje otazka je nasledujici. Pri jak dlouhe teplote varu se daji znicit viry hepatitidy C i B, kdybych jehly, ziletky atp. vyvaroval normalne doma? Taktez mne zajima, zda by se pripadne viry daly znicit ponorenim nastroju napr. do kolinske vody nebo zihanim napr. nad zapalo´vacem? Jak dlouha by byla doba tohoto ponoreni nebo zihani? Dekuji za zodpovezeni. Marek

Odpověděl: Jakub Minařík
To je docela složitá otázka. Asi vám s čistím svědomím nemohu poradit žádnou dosti spolehlivou metodu. Třeba VHB se podařilo najít i v jehlách, které prošli autoklávem (1h, vodní pára 180 st. C, tlak asi 3 atm.), takže ... Nejspolehlivější metoda jsou jednorázové nástroje, v medicíně se třeba právě kvůli takovýmhle infekcím používají, jinak se nástroje musí dokonale mechanicky očistit a pak se sterilizují, někdy v autoklávu, někdy ionizujícím zářením, někdy chemicky, ... Jinak vyvařit je docela dobrá strategie, pokud nemáte sterilní. Většinu věcí zničíte, pravděpodobnost přenosu čehokoliv je velmi malá. Není ale 100%. To žíhání a kolínská je taky dobrý, ale var bych preferoval.