Tramal
ex infernis
Od roku 1998 užívám nepravidelně na střední až silnou bolest Tramadoli hydrochloridum. (Ať už je název léku nyní jakýkoliv). Za poslední půl rok mé bolesti gradovaly, ale po operativním zákroku bolest ustala. Po vysazení tohoto léku jsem si uvědomil, že jsem si na něj vypěstoval lékovou závislost. Bolesti v této době mám jen mírné, ale lék užívám dál (iokdyž ne v takovém množství a dávkách). Vím, že počátkem očištění organizmu je úplná abstinence, ale kdykoliv jsem lék zkoušel vysadit, dostavila se (myslím, že i psychická) recidiva bolestivých stavů. Potřeboval bych poradit, co si v této situaci mám počít, protože díky tomuto léku už několik let vůbec nejsem schopen ani řídit automobil. Děkuji za Vaši odpověď. Mark

Odpověděl: Jakub Minařík
Od roku 1998 je to celkem pár let. Takže somatická závislost je nepochybně přítomna. Na straně druhé, pokud jste užíval léky opravdu kvůli bolesti a já o tom nemám pochybnost, tak by vysazení nemělo být tak těžké. Vysadit ale nemůžete najednou, protože byste měl pravděpodobně nějaké odvykací obtíže a taky by se bolestivé stavy mohly, i když spíše na přechodnou dobu, vrátit. Ale kdo by chtěl trpět, když nemusí. No, takže musíte vysazovat postupně. S tramadolem moc nepracuju, takže nemám úplně odhad jak se přesně při vysazování chová, ale bude to podobné jako jiné opioidy. Vysazujte po stupních vždy po 14 dnech, snižte třeba o 5 kapek denně. Tzn. Jste na 40 kapkách denně, 14 dní užívejte 35, pak 14 dní 30, ... Po vysazení se objeví asi mírné obtíže, ale myslím, že budou zvládnutelné. Společně s vysazováním zkuste užívat Magne B6, trochu pro pomůže, snižuje nervosvalovou dráždivost, poruchy spánku a zklidnění dobře ovlivní meduňka lékařská, popíjejte jí celé odpoledne až do doby, než půjdete spát. No a napište, jak vám to jde, nebo jak to šlo. Docela mě to zajímá. :-) Držím palce. :-)