karlos
CHTĚL JSEM SE ZEPTAT,JAKOU MÁ ZAMĚSTNAVATEL MOŽNOST,KDYŽ SE ZAMĚSTNANEC ODMÍTNE PODROBIT TESTŮM NA PŘÍTOMNOST DROG V MOČI?MÁME PODEZŘENÍ ŽE UŽÍVÁ PERVITIN A VELICE HO TO OVLIVNUJE V PRACOVNÍM VÝKONU

Odpověděl: Bára Orlíková
Požádala jsem o komentář k Vašemu dotazu kolegyni právničku Mgr. Hanu Gajdošíkovou z Právní poradny A. N. O., která mi k tomu napsala: Dle ust. § 135, odst. 4, pism. g) zakoniku prace je zaměstnanec povinen „podrobit se na pokyn příslušného vedoucího zaměstnance stanoveného v pracovním řádu zjištění, zda není pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek“. Odmítnutí zkoušky zaměstnancem lze posuzovat jako porušení pracovní kázně. Následně tedy může být důvodem zrušení pracovního poměru výpovědí dle ust. § 46, odst 1. písm. f) zákoníku práce, dle něhož zaměstnavatel může dát zaměstnanci výpověď „ jsou-li u zaměstnance dány důvody, pro které by s ním zaměstnavatel mohl okamžitě zrušit pracovní poměr, nebo pro závažné porušení pracovní kázně; pro soustavné méně závažné porušování pracovní kázně lze dát zaměstnanci výpověď, jestliže byl v době posledních šesti měsíců v souvislosti s porušením pracovní kázně písemně upozorněn na možnost výpovědi.“ V daném případě by tedy bylo vhodně zaměstnance písemně upozornit na to, že odmítnutím zkoušky porušuje své povinnosti zaměstnance a že tato skutečnost může být důvodem výpovědi dle shora citovaného ustanovení ze strany zaměstnavatele. Při opakování se situace lze potom dát zaměstnanci výpověď. Pro další posouzení by bylo třeba znát bližší podrobnosti, např. druh práce, který zaměstnavatel vykonává, jeho případné další prohřešky apod." Pokud byste k tomu chtěl ještě něco vědět, případně vědět, kde a jak se provádí testy na přítomnost drog, znovu napište.