ako po pervitinovej recidive?
Jana
Prosim Vas o radu, ako sa zachovat voci synovi: 31 rokov, lekar, zenaty, bezdetny, v rozvodovom konani. Bral pervitin cca 5 rokov - aj narazovo, lebo dokazal sam abstinovat, 1,2,4 az 8 mesiacov. Nemal zatial problemy v praci a uspesne ukoncil atestaciu. V novembri 2003 nastupil na ustavne liecenie (dobrovolne, ale v toxickej psychoze!), z ktoreho v aprili 2004 sam odisiel. V maji zacal pracovat a vcelku sa mu darilo. Rano chodil behat, vela sportoval, pokusal sa zblizit s manzelkou. Vratil sa vsak k fajceniu a obcas si dal alkohol. Cez Vianoce recidivoval - priznal 4 davky v priebehu tyzdna. Na liecenie sa vratit nechce za ziadnych okolnosti. Tvrdi, ze vie, co ma robit a nechce tam stracat cas. Vraj sa bude liecit ambulantne. Po 4 dnoch od poslednej davky rano sam vstal a bol si trochu zabehat, potom siel do roboty. Ma nadej dostat sa z toho sam? Ako sa mame k nemu chovat, kedze zase byva v nasom byte? Podotykam, ze este pocas liecenia sa vyjadril, ze si nevie predstavit, aby si "to" uz nedal nikdy v zivote. Ako sa da tato zvratena predstava, zrejme tazka psychicka zavislost, zmenit? Velmi pekne Vam dakujem za odpoved a zelam vsetko najlepsie v novom roku 2005 Jana

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, myslím, že je klidně možné, že Váš syn zvládne sám asbtinovat. Je vidět, že se docela drží a snaží se najít i jiné zábavy než pervitin. K Vaší obavě, že není schopen si představit, že už si nikdy nedá - to je upřímnost, které nejsou leckdy lidé schopni ani po několika letech léčení. Ale pravda je, že tahle představa bývá jednou z nejtěžších a je to opravdu velký úspěch, když se s ní člověk vyrovná. jsou také lidé, kteří časem přejdou na takzvané "kontrolované braní", tzn. že si třeba jednou za měsíc dají při nějaké výjimečné situaci. je to sice jen částečná výhra, ale u mnohých je. Nicméně vzhledem k povolání Vašeho syna není tohle dobrá cesta. V souvislosti s tím mě ještě napadá, že bych se trochu bála, aby se mu třeba znovu nevrátila toxická psychóza (což není vůbec těžké) a nezpůsobila třeba nějaký malér v práci. Jinak si ale myslím, že kdyby si zařídil dobré ambulantní léčení, je v jeho případě určitě možný úspěch.