Simona
Nase 20.leta dcera s vyznamenanim odmaturovala a byla prijata na Karlovu univerzitu.Behem 3 mesicu odesla a nasla si praci.Nam rekla,ze tato skola nema dobre uplatneni a ze to zkusi pristi rok jinam.Zdala se nam psychicky labilni,ale mysleli jsme si,ze je zklamana ze studia a tezce si zvyka v novem zamestnani.Ted o Vanocich ji manzel nasel dymku na koureni hasise.Kdyz jsme se ji na to zeptali,odpovedela,ze je to jeji zivot a jeji telo,se kterym si muze delat co chce.Chysta se od nas odstehovat a dozvedeli jsme se,ze jako rodice nestojime za nic a nikdy jsme ji nerozumneli a vecne jenom neco narizovali.Mame se nad sebou zamyslet,protoze jsme otroci materialnich hodnot a ona chce prozit stastny zivot. Je nervove dost labilni,neni s ni rozumna rozmluva.Kdyz se ji zeptame na cokoli,okamzite prechazi do protiutoku a napada nas.Muzeme pry byt radi,ze nam umozni,abychom ji aspon nekdy videli.Kdyz mluvi,sije sebou a nevydrzi chvili v klidu.Jako by ji na nicem nezalezelo.Slevuje ze svych vytycenych cilu,meni svoje zivotni hodnoty uplne naruby. Odmita o tom mluvit.Radi bychom ji pomohli,ale nevime jak.Odmala byla bezproblemove dite,dobre se ucila.Po 18.roce jejiho zivota nastal nejaky zlom a od te doby s ni neni domluva.Je sice jedinacek,ale nikdy nemela vsechno a vedli jsme ji spise prisnejsi vychovou.Ona sama nikdy nebyla zla nebo rozmazlena.Musim rict,ze dnes je k nepoznani.Dalo by se skoro rict,ze je zla,zlomyslna a jizliva.Premyslime s manzelem co s tim,ale myslim si,ze pokud ona sama nebude chtit,nic nezmuzeme.Mohu se Vas zeptat na odborny nazor?Je mozne to vubec nejak vyresit? Dekuji

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, změna, kterou popisujete je opravdu dost razantní a věřím, že není lehké s tím vyjít. Když jsem tak četla Váš dotaz, přemýšlela jsem, jak moc může být celá situace způsobena kouřením hašiše a jak moc může jít spíš o jiné vlivy. Nechci tím říct, že kouření THC člověka neovlivňuje, ale aby se radikálně změnilo jeho chování, je potřeba docela časté kouření a ještě k tomu jde většinou o změnu spíše ke klidu, apatii, nezájmu. Vy ale popisujete labilitu, hádavost atd. To si docela odporuje. Ať už je ale příčina dceřina chování jakákoli, důležité je, co teď u Vás doma probíhá. Pokud s Vámi nechce dcera vůbec komunikovat, je také možnost vyhovět tomu co chce - nechat ji být, nechat ji ať se odstěhuje a žije sama a stará se sama o sebe. Vím, že to bude hrozně těžké, ale možná o to dřív zjistí, že Vaše starost a péče nejsou až tak špatné, a že Vám možná trochu křivdí. V každém případě, i když nechce dcera komunikovat, myslím, že by bylo dobré probrat celou situaci s nějakou nestrannou osobou, ať už někým blízkým nebo s nějakým odborníkem. Kdyby nic jiného dobře si tím utřídíte všechno co se stalo a děje a třeba Vás najednou napadne úplně jiný pohled na celou věc. Pokud by se Vám nechtělo nikam osobně, můžete také zavolat na naši poradenskou linku, na tel. 283 872 186. V každém případě bych nenechávala věci jen tak běžet, jinak se brzy vyčerpáte.