vliv konopí
puchi
Dobrý den. Na vašich stránkách jsem se dočetl o vlivech konopí. Marihuanu jsem si zakouřil párkrát v životě, ale dvakrát, po zakouření asi nějaké silnější odrudy, se mi dostavily stavy až neovladatelné paniky a úzkosti, pocity strachu a paranoidní myšlenky, které přetrvávaly i delší dobu po zakouření. Je mi 22 let a poprvé se mi stalo někdy v šestnácti letech. Už ani nevím jak jsem se z toho dostal, ale nějak to přešlo. Poté jsem dlouho žádnou marihuanu nekouřil. Po určité době jsem si zase zakouřil a nic zvláštního se nestalo. Až asi před čtyřmi měsíci jsem si zakouřil zřejmě zase asi nějakou silnější odrudu aniž bych to tušil a dostavilo se to samé co před několika lety. Tento stav se mi nějak podařilo ovládnout, ale asi před čtrnácti dny se mi dostavil znovu bez jekéhokoli požití marihuany a nemůžu se těchto pocitů strachu, paniky a paranoidních myšlenek, které běhěm dne přiházejí a odcházejí, zbavit. Podotýkám, že jsem student VŠ a jsem dost emotivní a přemýšlivý člověk (často tzv. duchem mimo) a v některých chvílích mi připadá, že si tyto stavy vyvolávám sám neustálým přemýšlením co to vlastně je a jestli to odejde. Nemůžu si pomoct, ale pořád se mi to honí hlavou a kdýž na to začnu myslet, zak se mi udělá hned špatně. Rád bych Vás požádal o radu či vysvětlení o co se může jednat a kde mám popřídě hledat pomoc. Ještě bych rád podotkl, že nejsem žáný vášnivý kuřák marihuany ani nějaký feťák, ale že jsem si to v životě zakouřil jen několikrát a asi v nevhodném psychickém rozpoložení, které u mě bývá časté, tím myslím např. změny nálad apod. Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Chapu, ze vas takovy stav trochu vydesil. Ovsem po uziti marihuany se neco takoveho stat muze, obvykle to odezni samo od sebe, protoze to souvisi s akutnim ucinkem. Vyjimecne tento stav pretrvava i dele. To, ze se vam pocity uzkosti vratily bez uziti marihuany, muze byt flash back (opetovne proziti stavu jako pri intoxikaci, ovsem bez uziti drogy - stava se to u drog s halucinogennim ucinkem, mezi nez konopne drogy take patri) - ale flash back ma vetsinou velmi kratke trvani. To, ze popisujete, ze cim vic na to myslite, tim je to intenzivnejsi - muze byt taky jedna z pricin toho, proc se vas to nechce pustit. Predpokladam, ze s nadchazejicim zkouskovym obdobim asi nejste zrovna v dobrem rozmaru a prozivate napeti, mozna i z jinych veci, nez jen ze skoly - takze to muze byt jedno s druhym a je to priznak toho, ze jste ve stresove situaci. A nebo to take nemusi mit s predchozi intoxikaci souvislost. Samozrejme, ze vase osobnostni zalozeni ma vliv na urcity zpusob prozivani a reseni problemu - at uz se jedna o intoxikaci travou nebo reakci na stres, ale obvykle byvaji takove stavy, ktere popisujete, prechodne. Ovsem vyjimecne se muze stat, i po jednorazovem uziti drogy, ze uzkosti a paranoidni myslenky neodezni - pak je vcelku na miste se obratit na nejakou odbornou pomoc. Kazdopadne doporucuji se napriste trave vyhnout - mate zcela pravdu, ze pokud se necitite zcela fit, takze se vase rozlada muze po jointu jeste prohloubit. V pripade, ze by se tedy vas stav nelepsil, tak by byla asi nejlepsi varianta vyhledat psychiatra - nevim bohuzel odkud jste a tak vam nemohu doporucit nekoho konkretniho z kolegu. Pokud byste kontakt potreboval, tak znovu napiste a uvedte, odkud jste. Doufam, ze se situace zlepsi a preji hodne stesti.