Niki
Dobry den.mala by som jeden taky dotaz.Asi pred dvomi mesiacmi som zpoznala jedneho chalana,par krat sme sa stretli.Zdalo sa mi sice ze je akysi "cudny" ale nevedela som presne preco,ale vcera som sa od jeho kamarata dozvedela ze je alebo bol zavisly na heroine(nevedel povedat presne ako dlho ale ma uz za sebou niekolko pokusov ked chcel s tym prestat)Ze vraj teraz uziva nejaky preparat ktory mu predpisuje lekar(subutex?),berie to raz denne,kazdy den. Rada by som vlastne vedela co asi tak mozem ocakavat,dost mi na nom zalezi a chcela by som mu pomoct.Najhorsie ale je ze on nema velky zaujem,aj ked zozaciatku nasej znamosti sa mi zdal relativne ok a hovoril o svojich planoch do buducnosti.Teraz ale odmieta somnou akykolvek kontakt,nechce sa somnou ani rozpravat.Myslim ale ze nevie o tom ze mi to jeho kamarat povedal. A este jedna vec,nedavno povedal ze mu je stale zle,ma horucky a ze vraj je chory,a ze preto sa somnou nemoze stretnut.Tiez sa stava ze sa trebars 3-4 dni vobec neozval a potom ked prisiel tak bol celu dobu ticho a vobec sa s nim nedalo bavit.Mam pocit ze sa citil akosi previnilo. Sorry za to rozvlacne popisovanie situacie ale to len aby ste si mohli urobit presnejsi obraz.Ja sa v tom nejako neviem orientovat a neviem co mam dalej robit.Rada by som vedela nazor niekoho kto ma skusenosti s takymito ludmi. Dakujem vopred za odpoved.Niki.

Odpověděl: Jakub Minařík
Subutex je lék, který su užívá k substituční léčbě. Jejím principem je náhrada ilegální drogy nějakou legální, bezpečnější variantou. Subutex - chemicky buprenorfin - derivát alkaloidu opia thebainu - je tedy lék se stejným efektem jako heroin, působí na stejných receptorech, vyvolává závislost stejného typu. Předepisuje se obyčejně tehdy, když pacient nechce, nebo nemůže od drog zcela abstinovat - je to varianta takové paliativní léčby - hodně zjednodušeně - pacienta nemůžeme vyléčit tak, abychom ho uzdravili, tak alespoň mírníme jeho utrpení. Na druhé straně - léčba buprenorfinem má v mnoha případech celkem dobré výsledky - člověk sice bere buprenorfin, ale na druhé straně - jinak je všechno normální - nikdo by to na něm nepoznal. Druhá varianta použití je vysazení drogy - detoxifikace, ta ale trvá obyčejně několik týdnů, někdy měsíců - postupně se snižuje dávka, tak aby člověk měl s vysazením drogy co nejmenší tělesné obtíže. No, já tady asi skončím. Kdybyste chtěla vědět víc, napište. :-)