trest
li
zdravim. chtel bych se zeptat kde konkretne se nachazi hranice mezi prestupkem a trestnym cinem, kdyz u me policie najde extazi nebo pervitin. jake mnozstvi se bere jeste jako prestupek a jake uz jako trestny cin. kolik g/mg u pervitinu a kolik tablet extaze.diky

Odpověděl: Bára Orlíková
Podle prestupkoveho zakona: § 30 Přestupky na úseku ochrany před alkoholismem a jinými toxikomaniemi 1) Přestupku se dopustí ten, kdo podle odst. j) neoprávněně přechovává v malém množství pro svoji potřebu omamnou nebo psychotropní látku. Za přestupek podle odstavce 1 písm. j) hrozí pokuta do 15 000 Kč. Podle Přílohy k závaznému pokynu policejního prezidenta č. 39/1998, jsou orientační hodnoty malého množství omamných a psychotropních látek stanoveny takto, cituji: "Metamfetamin - max 0,5 gramu, cca 10 dávek (zpravidla distribuováno v psaníčkách s obsahem cca 50 mg účinné látky), MDMA (extáze) - max 1 gram, cca 10 dávek (zpravidla distribuováno v tabletách s obsahem cca 100 mg účinné látky)." Ovsem tyto hodnoty jsou jednak skutecne orientacni a jednak o prestupek se jedna jen kdyz jde o proste drzeni drogy, jakmile jde o distribuci (prodej, predani) nebo pasovani apod, tak uz je to vzdy trestny cin. Kdyz vas policie chytne s jakoukoli drogou (nebo latkou, kterou za drogu povazuji), zabavi vam ji a poslou na expertizu - nedaji vam pokutu za prestupek jen tak od oka nekde na ulici. V ramci expertizy se laboratorne urci typ drogy, jeji kvalita (obsah ucinne latky) a presne mnozstvi. A pak se vec resi v ramci spravniho rizeni (prestupek) nebo trestniho rizeni (trestny cin). Za trestny cin je pokladano jednak drzeni drogy pro vlastni potrebu ve vetsim mnozstvi nez malem a jednak nakladani s drogou. Podle trestniho zakona: Nedovolená výroba a držení omamných a psychotropních látek a jedů § 187, odst. 1) Kdo neoprávněně vyrobí, doveze, vyveze, proveze, nabízí, zprostředkuje, prodá nebo jinak jinému opatří nebo pro jiného přechovává omamnou nebo psychotropní látku, přípravek obsahující omamnou nebo psychotropní látku, prekursor nebo jed, bude potrestán odnětím svobody na jeden rok až pět let... (v dalsich odstavcich jde o cin ve velkem rozsahu, vuci nezletilemu apod,. a jsou zde vyssi trestni sazby), dale § 187a odst. 1) bez povolení přechovává omamnou nebo psychotropní látku nebo jed v množství větším než malém, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta nebo peněžitým trestem, odst. 2) Odnětím svobody na jeden rok až pět let bude pachatel potrestán, spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 ve větším rozsahu. Takze doufam, ze mate nyni vycerpavajici informace. A opatrne, ani prestupek neni jen tak - zaplatit pripadnych az 15 tisic pokutu neni uplne to ono. Pro vice info nebo pri pripadnem prusvihu kontaktujte Pravni poradnu A. N. O. (kontakt vpravo na teto strance) :)