závislost na heroinu
Suell
Vážená paní Orlíková, včera v noci jsem Vám popisovala problém mé kamarádky s její sestrou. Velmi si cením Vaší odpovědi a využívám možnosti, kterou jste mi nabídla. Kamarádka Petra je z Lysé nad Labem, myslíte, že by bylo možné zajistit jí návštěvu u nějakého odborníka v této oblasti? Petra tvrdí, že matka sestře již sjednala návštěvu u psychologa (cca před měsícem), nicméně bez dalších úspěchů-sestra řekla, že tam chodit nebude. Matka prý Petře problémy své druhé dcery přestala sdělovat, neboť Petra se dívá na problém objektivně a snaží se matce otevřít oči (to se mámě asi nelíbí, a tak s Petrou o sestře nekomunikuje).Včerejšímu pokusu o sebevraždu předcházelo to, že se Dana (sestra) týden neukázala doma a našli ji včera po pokusu.Nyní je na psychiatrickém oddělení. Petra si myslí, že máma ani táta nejsou schopni Daně pomoc (ne však vlastní vinou), a že pomoc sestře je tedy její úkol. Myslím, že toho je na ní trochu moc. Mnohokrát děkuji Suell

Odpověděl: Bára Orlíková
Myslim, ze si na sebe Vase kamaradka bere pomerne prilis velkou zodpovednost - nenese vinu ani za to, jak je na tom jeji sestra, ani neni povinna celou situaci takto resit - i kdyz je samozrejme pochopitelne, ze se sestre snazi pomoci. Ovsem sestra je nyni v nejake odborne peci - Vase kamaradka v tuto chvili tezko muze pro ni udelat neco vic nez osetrujici personal, krom toho, ze ji bude podporou. Predpokladam, ze sestra bude mit moznost s nekym situaci probrat a pravdepodobne tam padne i slovo o lecbe ze zavislosti - obavam se, ze bez lecby nema sestra moc sanci problem s drogami zvladnout. Pokud by kamaradka chtela presto situaci s nekym zkonzultovat (informovat se o moznostech lecby pro sestru a o tom, jak se sestrou i v rodine o problemu komunikovat), tak bud at zkusi kontaktovat osetrujiciho lekare sestry nebo se muze obratit na jina zarizeni, zabyvajici se primo drogovou problematikou - bohuzel primo v Lyse nad Labem jsem nenasla zadny vhodny kontakt, pouze v Ml. Boleslavi a Nymburce, pokud to pro kamaradku bude dostupne. K - Centrum, o.s. Semiramis, Velké valy 995, 288 02, Nymburk, tel: 325 514 424, 606 936 212, http://www.semiramis.wz.cz. Kontaktní centrum Helianna, Galetova 429, 293 01, Mladá Boleslav tel: 326 322 817, http://www.volny.cz/helianna/. Pripadne je mozne se obratit na prazska zarizeni, mozna ze je nakonec Praha dostupnejsi. Mohu Vam doporucit o. s. ANIMA - sdruzeni pro peci o rodiny zavislych, Apolinářská 4a, Praha 2, tel 224968238, 224968239. Vice info na www.anima-os.cz. Nebo take Kontaktni centrum SANANIM, Osadni 2, Praha 7, tel 283 872 186, mail kacko@sananim.cz, kde je mozne si domluvit konzultaci a situaci probrat. Nebo se muzete obratit na Denni stacionar SANANIM, kde probiha jednak ambulantni lecba a nabizi i dalsi moznosti, jako je napriklad skupina pro rodice a rodinne prislusniky, kde je mozne jednak zkonzultovat situaci s odborniky, kteri skupinu vedou a jednak zjistit zkusenosti a ziskat inspiraci od ostatnich, kteri resi podobne problemy. Kontakt na Denni stacionar je Janovskeho 26, Praha 7, tel 220 803 130, mail stacionar@sananim.cz a skupina probiha kazde utery v podvecer. Vice info o techto zarizenich najdete na www.sananim.cz. Nebo take je moznost navstivit Prev-Centrum, Meziskolska 2, Praha 6 - Brevnov, tel a domluvit si konzultaci v jejich Centru poradenstvi pro mladez a rodiny - zabyvaji se drogovou problematikou a rodinnym poradenstvim, vice info na www.prevcentrum.cz.