pomoc kamarádce
Suell
Dobrý den, před chvílí mi volala kamarádka - brečela. její 18letá sestra se pokusila o sebevraždu - vyhodili ji ze školy a bere heroin. V jejich rodině je to nějaké rozhádané , s tátou nežijí - doma je prakticky jen máma a kamarádčina závislá sestra. Jejich mamka ale nějak nechápe, že cesta z problému není to, že jde do školy a domluví, že její dcera studium jakoby přeruší ze zdravotních důvodů. Ona věří tomu, že její dcera teď půjde na půl roku pracovat, potom si školu dodělá atd. Nejsou tohle jen lži "feťáka". Neměla by se mamka spíš starat o to, aby její dcera nebrala? Mám pocit, že všichni feťáci jen slibujou a pak to stejně neplní. Co má moje kamarádka dělat. jak má sestře pomoc, když maminka očividně strká "hlavu do písku" ? Strašně by chtěla ségře pomoc. Děkuju Suell

Odpověděl: Bára Orlíková
Kamaradka je v obtizne situaci. Mate pravdu, ze to, o co se pokousi matka zavisle sestry, neni resenim situace a spis se problem jen odklada. Samozrejme, ze je primarni to, aby se sestra pokusila udelat neco se zavislosti na heroinu, protoze se da tezko predpokladat, ze jeji plany na praci a dokonceni skoly vyjdou - sama tusite, jak to je. Ovsem stejne obvykle jako to, ze zavisly clovek neni schopen si priznat zavislost, nutnost s tim neco delat a to, ze neni schopen sve plany a sliby dodrzet, je take to, ze rodice nejsou schopni si zavaznost situace pripustit take, protoze je to pro ne velmi tezke. Je jednodussi verit tomu, ze sestra pujde pracovat a pak si skolu dokonci, nez si pripustit skutecnost, ze je zavisla na heroinu a potrebuje lecbu, rodinna situace je neutesena a je potreba s tim zasadnim zpusobem neco delat. I kdyz sestra asi ted zadne plany nesprada a vidi situaci jako bezvychodnou - pokud se pokusila o sebevrazdu. Predpokladam, ze je v soucasnosti po teto zalezitosti v nejake odborne peci - situaci by resit a konzultovat s osetrujicim lekarem. Pokud neni nikde v peci, je to velmi zavazny problem a mela by nejakou odbornou pomoc vyuzit. Bohuzel nedokazu posoudit, takto pres internet, jak nejlepe postupovat. Mohla bych vam, tedy spise vasi kamaradce, poskytnout nejake kontakty, kam si mohla obratit a problem probrat s nekym z odborniku osobne (i kdyz samozrejme by bylo lepsi, pokud by se na odbornika obratila matka a nejlepe, pokud by o takovem reseni zacala uvazovat sestra) a zkusit potom s mamou a sestrou o tom komunikovat. Nevim, odkud vase kamaradka je, takze vam nemohu doporucit nikoho konkretniho z kolegu, kam se obratit. Kdyz mi napisete, odkud je (nebo napise kamaradka sama), tak vam mohu kontakty poskytnout. Zatim preji hodne stesti a kamaradce drzim palce.