Jak postupovat
učitelka
Jak přesně postupovat - podle platných dokumentů v případě chlapce,který přijde v 9.ročníku na vyučování pod vlivem drogy.Je mu špatně,zvrací,k pořití drogy se přiznává.Klade otázku proč je špatně jemu a ne ostatním,čímž vyjde na povrch,že není sám..... A co dál má - musí škola udělat - dle předpisů

Odpověděl: Bára Orlíková
Omlouvam se za prodlevu v odpovedi - musela jsem Vas dotaz zkonzultovat s kolegyni pravnickou JUDr. Helenou Svatosovou, ktera k tomuto pripadu uvadi nasledujici: "Vážená paní učitelko, můžete, resp. dokonce musíte informovat ředitele školy, a to na základě čl. 12 odst. 1 Pracovního řádu pro zaměstnance škola školských zařízení vydaným MŠMT pod č. 16 969/96-42 na základě zákonného zmocnění (zákon č. 29/1984 Sb., školský zákon). Ten praví, že „Všichni zaměstnanci ohlašují řediteli školy nebo řediteli či vedoucímu školného zařízení své poznatky, které mohou nasvědčovat tomu, že dítě nebo nezletilý žák je v rodině nebo v jiném mimoškolním prostředí vystaven týrání, zneužívání, zanedbávání nebo jiným způsobům špatného zacházení. Oznamují rovněž své poznatky o konkrétním ohrožení žáků užívajících návykové látky včetně alkoholu.“ Je vhodné dohodnout s ředitelem, kdo bude případně informovat orgány činné v trestním řízení, zde nejlépe kriminální policii (z dikce pracovního řádu vyplývá, že to bude ředitel, kdo informuje dále, ale můžete to být i přímo Vy), neboť je zřejmé, že předáním drogy žákovi (žákům) došlo k trestnému činu podle § 187 odst. 3 písm. b) trestního zákona*, případně (je-li „pachatelem“ žák pod 15 let) k „provinění“ podle zákona č.218/2003 Sb., o trestním soudnictví nad mládeží. Neoznámení by se mohlo případně totiž také posuzovat jako trestný čin nepřekažení trestného inu podle § 167 odst. 1 trestního zákona, za předpokladu, že by žák/žáci odebírali drogy pravidelně. Neměla byste také váhat a kontaktovat písemně rodiče žáka a to na základě čl. 8 odst. 2 písm. e) Pracovního řádu: podle něj má pedagogický pracovník mj. povinnost „písemně informovat rodiče v případech, kdy je to v zájmu výchovy a vyučování nutné a nebo je to stanoveno jinými předpisy.“ Toto nemusí být jen klasickou formou „poznámky“ v žákovské knížce, může jít o dopis atd. Jestliže je zjevné, že drogy užilo více žáků, doporučit lze projednání problému na třídní schůzce a doporučit rodičům zvýšenou pozornost a vhodná motivační a výchovná opatření. To může probíhat samozřejmě vedle případného vyšetřování v rámci trestního řízení policií iniciovaného oznámením školy. Pro řešení problému u konkrétního žáka i pro obecnou informační osvětu lze využít služeb výchovného poradce či pedagogicko-psychologické poradny upravených v §§ 34 a 35 zákona č. 76/1978 Sb, o školských zařízeních." V pripade, ze byste chtela problem dale zkonzultovat, muzete se obratit primo na Pravni poradnu A. N. O., kde se zabyvaji pravnimi aspekty uzivani drog (kontakt najdete v pravem sloupci na teto strance). Bara Orlikova a Helena Svatosova, Pravni poradna A. N. O.