Jak někoho dostat na léčení?
Alena
Jsem rozvedená. Můj bývalý manžel má problém s alkoholem.V současné době žije v RD s naší mladší dcerou.Právě ztratil práci.Obě dcery jsou přesvědčeny, že by se měl léčit, on to nechce připustit.Jak takového člověka dostat na léčení, jde to vůbec? Podle nás je to poslední možnost, jinak ve svých 51 letech nemá šanci žít normálním životem.Předem děkuji za odpověď. PS.Hledám vhodnou poradnu na Děčínsku.

Odpověděl: Bára Orlíková
Omlouvam se za opozdeni odpovedi, konzultovala jsem vas problem s kolegyni pravnickou, ktera mi poskytla nize uvedene informace: "Zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, poskytuje právní základ pro nedobrovolnou hospitalizaci na psychiatrii v případě stavu intoxikace nebo nebezpečného chování tj. § 23 odst. 4 písm. b) tohoto zákona - (4) Bez souhlasu nemocného je možné provádět vyšetřovací a léčebné výkony, a je-li to podle povahy onemocnění třeba, převzít nemocného i do ústavní péče a) jde-li o nemoci stanovené zvláštním předpisem, u nichž lze uložit povinné léčení, b) jestliže osoba jevící známky duševní choroby nebo intoxikace ohrožuje sebe nebo své okolí, anebo c) není-li možné vzhledem ke zdravotnímu stavu nemocného vyžádat si jeho souhlas a jde o neodkladné výkony nutné k záchraně života či zdraví. Jakmile však intoxikace či agresivní nebo autoagresivní chování pomine, což bývá v psychiatrických lécebnách otázka několika dní i jen hodin, nastávají situace, kterou právo předvídá takto: 1. nedobrovolné setrvání v ústavu: pokud pacient do 24 hodin neprojeví souhlas zůstat v ústavu, musí se věc zaslat soudu (soudu nejbližšímu tj. tomu v jehož obvodu ústavní zařízení je), který rozhodne , zda byl pacient zavřen oprávněně a zda je možné pacienta v ústavu držet. Soud musí rozhodnout do 7 dnů, zda bylo převzetí do ústavu oprávněné a musí přitom promluvit s ošetřujícím lékařem i s pacientem. Ten může mít ustaven v řízení opatrovníka, kterým je zpravidla úředník soudu, ale může to být i příbuzný aj. Pokud soud rozhodne, že zadržení bylo v pořádku, pokračuje a rozhoduje, zda má být pacient v ústavu držen. Zde využívá posudků znalců a musí rozhodnout do 3 měsíců, platnost rozhodnutí je jeden rok a může se pak obnovit. Všechna rozhodnutí by měl pacient obdržet a má právo podat proti nim odvolání, má-li opatrovníka, musí to učinit opatrovník. 2. pacient může s pobytem v ústavu vyslovit souhlas, a pak není co řešit a soud nijak nezasahuje." Z vaseho dotazu nevyplyva, zda mladsi dcera s niz vas byvaly manzel zije v rodinnem domku, je plnoleta - pokud by byla nezletila, pak by byla jeste varianta zasahu ze stran socialky. Jinak je moznost zkonzultovat problem (i bez pritomnosti byvaleho manzela) napriklad v AT poradne, kde by vam mohli poradit, jakym zpusobem s dotycnym o lecbe komunikovat a jak nejvhodneji postupovat - bohuzel ale bez jeho nasledne spoluprace a motivace lecba probehnout nemuze. V Decine se muzete obratit na AT poradnu v Maroldove ulici, Decin 1, na MUDr. Javornickou, tel 412 518 983. Preji hodne stesti.