Potřebuji poradit.
Petr 27
Mám 19-ti letého synovce. žije s moji rozvedenou sestrou. Zjistili jsme u něj, že užívá drogy. Navíme jaké. Tuto skutečnost jsme zjistili asi před dvěma měsíci, když začal doma krást. Ukradl věcí asi za 120,000 kč. Po tomto objevu jsme na něho činili nátlak aby jsme se dozvěděli co bere pro koho krade. (krade pravděpodobně i jinde s partou s kterou zmizí na jeden až dva dny. Podle nářadí u něho objeveného pravděpodobně vykrádá auta). Zvolili jsme s jeho matkou a jeho bratrem několik způsobů jak ho přimět ke spolupráci na řešení tohoto problému a alespoň ho oddělit od jeho party. Neřekl nám nic. Nemá dle svého vyjádření žádné problémy. Kdykoliv může přestat, ale nedělá proto nic. V pátek, když mmě ukradl auto a pravděpodobně s partou někde kradl. a vrátil se po dvou dnech jsem chtěl ať mi ho vrátí se choval ještě drze, neudržel jsem se a fyzicky jsem ho ztrestal. výsledkem bylo, že jsem zavolal záchranku a asistenci policie a nechal ho vyšetřit zda nemá zranění. I když mi před policií vyhrožoval že mne za to zabije. Byl asi po půl hodině po vyšetření propuštěn. Jedno pozitivní bylo, že přiznal kde auto schoval , zřejmě ho chtěl později prodat nebo mu prostě jenom došel benzín. Vím, že jsem neudělal dobře, proto nevím jak získat jeho důvěru abych mu mohl pomoci. Je na všechny své blízké sprostý, okrádáje je prozatím jen slovně agresívní, a všem se nám pomstí za to že mu chceme pomoci. Jeho matka mu nyní dala na vybranou, buď bude pravidelně chodit do školy, nebo se nenechá okrádat a vystěhuje ho z bytu. Na toreagoval tím, že pokud se tak stane tak ji vypálí. Co máme dělat, jak mu pomoci?

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, Vaše situace opravdu vypadá dost vážně. Myslím, že to, jak jste se jí doposud pokoušeli řešit, bylo vesměs správné. Fyzické násilí pravda není úplně ideální, jak sám píšete, na druhou stranu Váš synovec si zřejmě taky moc nebere servítky a nejedná s Vámi právě v rukavičkách. Také jste viděl,že to bylo to jediné, co vlastně zabralo. Tím nechci vůbec říct, že by to měla být obvyklá cesta komunikace, ale že opravdu všechno zlé je k něčemu dobré. v každém případě mám pocit, že Váš synovec potřebuje o hodně tvrdší a jasnější mantinely. Rozhodně by mu nemělo projít, že bude své matce vyhrožovat a že mu budete trpět, aby Vám doma kradl, ještě k tomu ne zrovna drobnosti. Myslím, že by bylo dobré obrátit se s těmito problémy na právníka a s jeho pomocí zjistit, jak se proti jeho zacházení bránit. Pokud byste měli zájem, je Vám k dispozici právní poradna A.N.O., která se specializuje zdarma na podobné problémy. Kontakt na ni najdete v pravém sloupci na našich stránkách drogové poradny. To by měl být asi první krok, aby Vás neměl takzvaně "v hrsti". Po tom, co budete vědět, jaké páky na něj můžete použít, bylo by dobré v klidu mu je sdělit a dát mu jasné podmínky, za kterých může bydlet doma a za kterých jste ochotni s ním komunikovat a žít. Dobrou podmínkou by asi bylo navštívit společně nějakého odborníka - psychologa, psychoterapeuta - nebo centrum, které se specializuje na problematiku drog. Pokud byste potřebovali kontakt, dejte vědět. Jaký postup pak zvolíte a co synovcovi nabídnete je už na Vás. V první řadě by ale měl vědět, že není on tak jednoznačným pánem situae, který si může diktovat podmínky. Protože dokud si to bude myslet, bude podle toho také jednat a rozhodně nebude nakloněn žádné pomoci ani domluvě. Teď má vlastně ideální podmínky, tak proč by něco měnil? Možná to vidím moc černě, ale mám pocit, že v současné situaci byste měli chránit hlavně sami sebe a soudržnost rodiny a až udělá on nějaký vstřícný krok, tak teprve pak se začít točit kolem něj. Kdybyste to chtěli ještě probrat, klidně znovu napište. Přeji hodně trpělivost.