experimenty
X
Dobrý den. Našel jsem u svého dítěte 13 let sáček s marihuanou (jen malé množství). Dostalo se k tomu ve škole od spolužáků jejichž jména znám. Myslím že to ještě nestihli vícekrát vyzkoušet a někteří vůbec, jen o tom vědí. Nevím co teď mám udělat jestli informovat rodiče těch dětí nebo jejich učitele a jakou formou. Mé dítě se učí velmi dobře a nemá problémy se školou. Jak se mám zachovat aby nesklouzlo na šikmou plochu? Děkuji za odpověď

Odpověděl: Bára Orlíková
Omlouvam se za prodlevu v odpovedi, konzultovala jsem vas dotaz s kolegyni pravnickou Mgr. Hanou Gajdosikovou - pro uplnost jsem chtela zjistit nektere pravni informace (a zjistila jsem pouze, ze na tuto vec se nevztahuje povinnost ohlaseni - ta by se na vas vztahovala v pripade, ze by se j ednalo o vyrobu drog nebo drzeni drogy ve velkem rozsahu). Na vasem miste bych s ditetem o situaci promluvila s tim, ze se jedna zrejme o prvni zalezitost podobneho typu a zadne dalsi problemy dite nema. Pokud se situace neopakovala, tak bych mozna zustala u tohoto rozhovoru s ditetem - i kdyz je samozrejme zavazne zjisteni, ze se ve skole distribuuji drogy - ale tuto informace mate pouze od sveho ditete a tato skutecnost se bude velmi tezko prokazovat - a pri vysloveni tohoto obvineni na spoluzaky vaseho ditete muze dojit ke zbytecnemu vyostreni situace, ktere nebude jednak prijemne a jednak uzitecne ani pro jednu ze zucastnenych stran. Nicmene to neznamena, ze se snazim celou zalezitost bagatelizovat - u trinactileteho ditete neni takove chovani samozrejme a je pochopitelne, ze si delate obavy. Ovsem ze zkusenosti mam za to, ze primarni problem neni vesmes v tom, ze se u ditete najdou drogy (at uz jakekoli) a ze s nimi experimentuje, ale v duvodu, proc s nimi experimentuje, proc ma potrebu na sebe timto upozornit. Muze (ale ne vzdy nutne musi) to byt signal, ktery ma sdelit - "potrebuji si promluvit, neni mi dobre, tak si prosim vsimni, ze neco neni v poradku". Mozna, ze prave proto bych vas rozhovor s ditetem videla jako zakladni zpusob, jak situaci resit. Zavaznejsi uz by bylo, kdyby se situace opakovala, tam by asi bylo na miste informovat skolu, ze k necemu takovemu dochazi a asi bych se take obratila na odborniky osobne a pokusila bych se situaci s vasim ditetem zkonzultovat s nimi, aby clovek nedelal neuvazene kroky, kterym se muze vyhnout. Nevim, zda jste z Prahy, ale v Praze byste se pripadne mohl obratit na o.s. Prev-Centrum, konkretne Centrum poradenstvi pro mladez a rodiny, kde se zabyvaji touto problematikou a nabizi moznost jak individualnich, tak rodinnych sezeni (vice info na www.prevcentrum.cz) nebo se podivejte na web www.odrogach.cz, ktery je zamereny predevsim na primarni prevenci a najdete tam uzitecne informace.