trava
janox
Ahoj. Mám pár otázok o marihuane. Mám 16, pred nejakým časom som to vyskúšal, bolo to celkom fajn pripúšťam no nejako extremne ma to neoslovilo a už vobec si nedokážem ani len predstaviť závislosť na tom. Asi pred mesiacom som hulil druhy krat ale v podstate to bolo o tom istom. Necitim potrebu fajcit travu a ani to nevyhladavam. dokonca si nezahulim ani ked kamarati travu fajcia a volaju ma. Preto sa chcem spytat: Je trava navykova? ak ano, je mozno aby na tom bol kazdy jedinec rozdielne? pretoze moj najlepsi priatel fajcil travu tiez prvykrat so mnou, no teraz je zhuleny prakticky non-stop. Chcem aby to obmedzil no on nechce prestat ani len na tyzden, vraj sa bez toho nudi. Podla mna je zavisly no ked mu to poviem tak sa ohradi ze on to ma pod kontrolou a ze do neho nemam vkuse prudit, ze vie co robi. Ake su moje moznosti ked chcem aby to nechal, alebo aby nad tym aspon porozmysla? uz ho kvoli tomu nechala aj priatelka. travu fajci zhruba 4 mesiace vkuse. Ma to zadara, takze financne dovody ho k tomu aby to nechal predpokladam motivovat nebudu. Poradte mi prosim, Dakujem, ostavam s pozdravom A este, ako je to s travou a s poskodenim mozgu, vyvinu a zmenou charakteru?

Odpověděl: Pavel Kubů
Konopi sice nema fakticky zadna rizika vzniku fyzicke zavilsosti na uzivani drogy, ale stejne jako kazda jina psychoaktivni latka (vcetne napr. cukru;) sebou nese rizika psychicke zavislosti na vyslednem stavu mysli behem intoxikace. Je tedy velmi pravdepodobne ze Vas pritel se stal na konzumaci konopi psychicky zavisly, coz castecne potvrzuje i jeho argument, ze "bez travy se nudi". Jinymi slovy stav mysli, ktery proziva behem intoxikace konopim se mu natolik zalibil, ze se do nej chce znovu a znovu vracet, ale zatim nezna jiny zpusob jak tohoto stavu docilit nez kourenim konopi. Mohlo by mu pomoci, kdybyste si s nim uprimne promluvil o tom co ho na stavu mysli behem intoxikace konopim tak zaujalo a nasledne se spolecne pokusili najit jinou alternativu jak tohoto stavu dosahovat. Zkuste si s nim promluvit o rizicich vlastniho koureni (jsou stejna jako u koureni cigaret), treba najdete nejake zdravotni poskozeni, ktere pro nej bude dostatecnym motivem ke zmene. Konopi poskozuje kratkodobou pamet, toto poskozeni je ale omezeno jen na vlastni intoxikaci a do cca 24 hodin po posledni intoxikaci bez nasledku odezni. Pochopitelne ze konzumace jakychkoliv drog nedospelymi jedinci (tim mam na mysli mentalne nedospelymi, coz neni omezeno hranici 18 let, ale u muzu k mentalni dospelosti dochazi mezi 22-25 rokem, nekteri jedinci ale nedospeji nikdy) sebou nese velke riziko, ze narusi prirozeny vyvoj osobnosti. Do jake miry a jak zasadne je vsak nemozne bez podrobne znalosti konkretniho pubescenta byt jen odhadnout.