Já,dcera,její manžel a vnouče.
Ruda
Dcera se vdala před dvěmi lety.Její manžel bere drogy nitrožilně a je to již delší dobu.Je bez práce/pracuje neoficiálně-příležitostně/.Jeho chování nasvědčuje tomu,že bere stále i přesto,že slíbil nápravu/dluhy,zastavené věci,nezodpovědnost,roztěkanost,rychlá mluva,povrchnost a faleš.atd./Zřejmě není pochyb,ale přímo při tom jsme ho nenačapali.Jen nalezený set,modřiny v žilních oblastech.O co jde: Mají malého chlapečka,naše vnouče,a je zřejmé,že rodina ani zdaleka nefunguje.Dcera ještě nedomýšlí možné důsledky a to ani ty lehčí.dá li se to tak vůbec říci.My ale spíše máme obavy z možných jiných následků : Zkrat v chování,ztráta kontroly a sebeovládání,agresivita.Máme prostě o malého vážné obavy a nechceme čekat až se něco stane.Jak bychom měli postupovat??Dcera drogy nevyvrací ba naopak,ale stále nějak věří ve zlepšení.My ne!!Na koho se obrátit??Díky.

Odpověděl: Bára Orlíková
Velice se omlouvam za prodlevu v odpovedi. Konzultovala jsem vas dotaz s kolegyni pravnickou Mgr. Hanou Gajdosikovou z Pravni poradny A. N. O. Podle toho, co popisujete, je chovani manzela vasi dcery bezpochyby spjato s uzivanim drog. Nalezene injekcni strikacky a modriny po vpisich na rukou jsou dosti vymluvne a neni treba, abyste ho pristihli pri cinu. Nepisete, jak je na tom ohledne drog vase dcera, nicmene rodina tezko muze normalne fungovat, at jiz je uzivatelem drog pouze muz nebo oba. Zavazne dusledky, ktere hrozi, jsou myslim predevsim pravniho charakteru - pokud se informace o tom, ze zet uziva drogy, dostane na patricna mista na uradech, hrozi az odebrani ditete z pece, ktere se resi soudni cestou. Pokud byste chteli problem zkonzultovat po pravni strance, je mozne se obratit na Pravni poradnu A. N. O. (blizsi informace a kontakt najdete na teto strance vpravo pod kolonkou Pravni poradna). Jinak se muzete obratit na obcanske sdruzeni STREP, ktere realizuje tzv. projekt rane intervence pro mlade matky ci rodice s detmi, jejichz vyvoj je ohrozen v dusledku ne zcela vyhovujiciho rodinneho prostredi - snazi se pracovat s rodinami tak, aby pokud mozno nedoslo k odebrani ditete z pece a rodina nalezla cestu jak normalne fungovat - ovsem rodina do projektu musi vstoupit dobrovolne a musi spolupracovat. Vice informaci najdete na www.strep.cz. Samozrejme je mozne se obratit i primo na socialni pracovnice z odboru pece o dite na obecnich uradech, ovsem mozna bych zkusila zatim spise cestu pres o.s. STREP, ktere se socialkou stejne spolupracuje a mohli by vam poradit nejvhodnejsi postup. Samozrejme, ze jsou i dalsi varianty, kam se obratit a situaci zkonzultovat - napr. kontaktni centra pro uzivatele drog, kde nabizi i moznost konzultaci pro rodinne prislusniky klientu apod. Pokud chcete jeste dotaz upresnit nebo se zeptat na neco dalsiho, piste (odpoved uz by mela prijit rychleji). Jinak praji hodne stesti a doufam, ze se situace brzo zmeni k lepsimu.