ellenni
Dobry den, prosim o radu, jestli se vubec da neco delat v takoveto situaci. Muj kamarad ma 21 leteho syna. Tento chlapec v podstate jiz 3 roky nepracuje ani nestuduje, nebo se vzdy nekam prihlasi na skolu a pak ze skoly odejde, protoze tam proste nechodi. Praci si nehleda, jak rika kamarad, neni pry schopny pracovat, nebo predstira, ze hleda, jednou za tyden si koupi annonci. Nadobi myje s hlavou oprenou o drez asi hodinu, pres den jen spi, hubne a jednou se pry ptal mamy, jestli mu nedala do hlavy voperovat cip. Jeho otec rika, ze z nej nemuze vytahnout kloudnou vetu, odpoved, ze neni schopen komunikovat, ze je to jako kdyz mluvi s blaznem, ze mu rika, ze se nemel narodit apod.. Rodice jsou v rozvodovem rizeni a situace doma je velice napjata. Jednou ho jeho otec konecne donutil jit k psychologovi, ktery sam rekl, ze jestlize s nim nic neudelaji, bude to na hospitalizaci, ale on tam podruhe uz nesel a kdyz ho tam otec chtel donutit jit, aby se sebou neco delal, matka se postavila proti nemu. Ze pry mu najde terapeutickou skupinu, ale samozrejme se nic neudalo. Pak si nasel nejakou skupinu holotropniho dychani v Praze, kterou mu mama poradila. Tam nastesti nesel, protoze si myslim, ze je to v tomhle stavu docela riskantni a ze ona vubec netusi o cem to je. On se samozrejme stavi na jeji stranu, protoze tim padem se jeho zivot sestava z toho, ze lezi doma, nic nedela, neni schopny komunikovat, spi a pali indicke vonave tycinky, treba nekolik najednou. Ja nemam praco se do te rodiny plest, ale je mi toho kluka lito. Ale ja nemuzu nic delat. Nemohli byste mi, prosim, poradit, alespon jak by mel muj kamarad postupovat, alespon kam se obratit na radu aby alespon zjistil, co ma delat. Je vubec zpusob, jak donutit 21 leteho cloveka, aby si test na drogy dobrovolne udelal, nerikam, ze neco bere, ale nektere priznaky tomu nasvedcuji, jen mi pripada, ze je nikdo nechce videt...? Dekuji mockrat za odpoved. E.

Odpověděl: Jakub Minařík
No, podle toho co píšete to vypadá spíše na rozjíždějící se psychotickou poruchu. Možná se pletu. Ani nepíšete, že někam chodí a paří, nebo že páchá nějaké jiné, podobné věci. Rozhodně souhlasím s tím, že to je na psychiatra a to pokud možno co nejdříve. Pokud by byl ochoten kamarád s vámi k nějakému psychiatrovi jít, považoval bych za moudré jej tam doprovodit. Pokud je to tak jak si myslím, pro hospitalizaci by hovořilo i rodinné prostředí. V tom co popisujete, se jeho stav nevylepší.