Minulost
Rada
Dobrý den, můj partner (33) měl v mládí problém s alkoholem a s hracími automaty. Opíjel se, nepracoval, kradl peníze rodičům, kamarádům...Teď (asi 3-5 let později) má stále výčitky svědomí, připadá mi to, že si myslí, že si nezaslouží být šťastný,v noci se mu zdají zlé sny o jeho minulosti Říká, že jediná doba,kdy je v pohodě je v práci a se mnou.Ale tyto výčitky a stavy depresí tlumí alkoholem. Denně si dá asi 5 piv, aby utlumil výčitky a mohl v noci spát. K psychiatrovi nechce jít, protože tvrdí, že to musí zvládnout sám a nikdo to za něj neudělá. Myslím, že potřebuje odpustit sám sobě. Jak mu můžu pomoct?Děkuji za odpověď

Odpověděl: Bára Orlíková
Jak si tak ctu Vas dotaz, tak me napada, ze Vas pritel je trochu v bludnem kruhu. Rikate, ze mel v minulosti problem s alkoholem, hazardnimi hrami a s tim souvisejicim zivotnim stylem - ale nepisete, jak vlastne tyto sve problemy pak resil, zda byl nekde v lecbe nebo nekam dochazel ci sam se rozhodl, ze uz takhle fungovat nebude... Zrejme je jeho situace trochu jina, pisete, ze ma praci a ze ho minulost velmi mrzi. Nicmene, pokud ma stavy, ktere popisujete a leci je tim, ze opet (nebo stale jeste) tolik pije (vypit kazdy den pet piv, aby se clovek zbavil vycitek svedomi a mohl spat, neni uplne jen tak), tak tim skutecne nic nevyresi a rozdil v tom, jak svuj zivot resil v minulosti a ted, neni asi uplne odlisny. Vas pritel ma pravdu, ze to za nej nikdo neudela - ale jak je videt, a budu uprimna, sam se s tim zrejme take nepopere. Nevim, jak dlouho vami popisovana situace trva, ale mam obavy, ze bez odborne pomoci neni moc pravdepodobne, ze se mu to podari ustat, aniz by se dostal do problemu prinejmensim s alkoholem. Ano, asi je to i o tom, ze potrebuje odpustit sam sobe - mozna nejen nedavnou minulost, protoze i ta mela nejake priciny, ktere je treba, nejlepe s profesionalni pomoci, si uvedomit a pracovat na tom, jak se s nimi vyrovnat a nezahlcovat si zivot alkoholem. Tyhle veci nejsou o tom, ze se clovek rozhodne a ze dne na den je zmeni - je to na dlouhe lokte. Jak mu muzete pomoci - bohuzel vy za nej jeho potize vyresit nemuzete a kdyz se o to budete pokouset, skoncite akorat nestastna a vycerpana a k nicemu moc to pravdepodobne nebude - jedine reseni, ktere me napada, je pomoci mu se obratit na nekoho z odborniku. Protoze v jeho situaci se muze jednat o deprese, o psychicke potize, kde by mu misto alkoholu pomohla treba vhodna medikace, ale nechci spekulovat takto pres internet. Kdyz je cloveku zle, jako ze dle vaseho popisu jemu zle je, tak je znamkou zdraveho rozumu a nikoli selhani, ze se obrati nekam pro pomoc. Zkuste mu to rict. Nepodcenovala bych to. Protoze jinak se bude trapit on a budete se trapit i vy, protoze mu nedokazete pomoci. Kdyz mi napisete odkud jste, doporucim vam nekoho z kolegu, na koho byste se mohli obratit. Zatim drzim palce a zas napiste, jak to vypada.