zbavení svéprávnosti
Marie
Dobrý den, nevím kam se mám obrátit a kde se dozvědět nějaké informace, jde o mého synovce, který čichá již po 2 roky toluen a v důsledku toho se již ocitl jednou i na JIPce kdy byl v přímém ohrožení života. Situace je taková,že synovec nemá zájem se léčit a sám psychiatr na detoxu, řekl že pokud ho chci zachránit, existuje možnost zbavení svéprávnosti. Zbaven svéprávnosti by mohl být až na 2 roky, ale mě zajímá: 1)co vše je spojeno s podáním návrhu k soudu o zbavení svéprávnosti (kdo to posuzuje,jak dlouho to trvá) Synove je v souč.době umístěn v ústavu odkud ma již za 3 týdny odejít a nemá kam,chci zabránit tomu aby byl na ulici a "ufoukal" se k smrti. 2)kde mohu,prosím, zjistit něco o ústavech. Ráda bych, v případě rozhodnutí o zbavení svépravnosti, zjistila informace o ústavech soc.péče jaké služby poskytují,nerada bych aby byl někde zavřený jen tak v nečinnosti,ale zda existují nějaké programy,které mu poskytnou se nějakým směrem vyvíjet,přemýšlet a utvářet. Děkuji moc,opravdu nevím kam se obrátit. Marie M.

Odpověděl: Bára Orlíková
Omlouvam se za pozdni odpoved, konzultovala jsem vas dotaz s kolegyni pravnickou Mgr. Gajdosikovou a dospely jsme k tomu, ze Vas dotaz je prilis komplikovany na strucnou odpoved v teto internetove poradne. Myslim, ze by v tomto pripade bylo nejlepsi, kdybyste se obratila na Pravni poradnu A. N. O., ktera se zabyva pravni pomoci v otazkach drogove problematiky (kontakt na nas najdete v prave casto techto stranek pod kolonkou Pravni poradna). Dovolim si jen upozornit, ze zbaveni svepravnosti v pripade drogove zavislosti je velmi komplikovana zalezitost, kterou nebude realne vyresit v prubehu nekolika tydnu. Zbavit nekoho svepravnosti ma v tomto pripade i mnoho rizik a negativnich dopadu a mozna, ze to ani neni resenim vaseho problemu - v konecnem dusledku to nemusi zabranit synovci uzivat drogy dal. V tuto chvili je predcasne resit, v jakem zarizeni by byl pripadne synovec umisten (nicmene i s timto bychom Vam mohli pomoci), nejprve je nutne vyresit zalezitost se zbavenim svepravnosti. Bylo by asi skutecne lepsi celou situaci a jeji mozna reseni probrat osobne (ovsem nevim, zda jste z Prahy a zda byste mohla nasi pravni poradnu navstivit) - ale Vam mohu nabidnout i moznost telefonicke konzultace, kolegyne advokatka bude k dispozici pristi tyden v utery odpoledne a ve cvrtek dopoledne na tel 222 582 932. Bara Orlikova, Pravni poradna.