léčení
Petra
Dobrý den.Máme doma problém ,jako ostatně asi každý na těchto stránkách.Protože nám docházejí argumenty obracím se na vás s prosbou o radu. Dcera bere pervitin už asi třetí rok.Soužití s ní již bylo neúnosné a tak teď přespává mimo domov,ale jsme s ní ve stálém kontaktu.Dveře domů má otevřené v případě,že s tím bude chtít něco dělat/tzn.léčení/.Už i souhlasila,ale poté co jsme jí vyzvedli všechny potřebné papíry pro přijetí do léčebny nastaly výmluvy:"jezdí tam pouze kriminálníci,kteří se z toho stejně dostat nechtějí a jsou tam za trest.Dozví se tam i o jiných drogách a po propuštění je chce každý hned vyzkoušet...." Neznáme nikoho,kdo by se léčil a nemáme ani představu jak to v takových léčebnách chodí. Prosím můžete mi poradit s argumenty proč využít právě léčebny?Je vůbec nějaká naděje,že s tím dcera někdy skončí úplně? Mají léčebny případy uplného vyléčení?Za případnou pomoc mockrát děkuji.

Odpověděl: Jakub Minařík
Důležité je porozumět tomu, jak léčba závislostí funguje. Není to jednorázová akce, ale proces, na kterém se podílí mnoho faktorů. Jedním z nich bylo třeba i to, že dcera nebydlí doma. Musí se o sebe postarat a to je mnohem obtížnější, než když brala a maminka se starala. Samozřejmě existují případy vyléčený, dokonce jich je mnoho. Málokdy se to ale podaří na poprvé. K léčbě musí být člověk dostatečně motivovaný, v léčebně se musí podřídit jistým pravidlům a to není jednoduché. Stává se že pacient léčbu neukončí, buď proto, že odejde, nebo proto, že neplní podmínky léčby. Po léčbě je nezbytné doléčování, které zvýší pravděpodobnost úspěchu. Je to celé celkem složité. Ohledně argumentů dcery, do léčby samozřejmě chodí i kriminálníci, ale to že by léčebna byl nějaký útulek pro recidivisty, to je samozřejmě blbost. A navíc téměř každý, kdo bere drogy páchá nějakou trestnou činnost. Platí to myslím i pro vaši dceru. Jen jí ještě asi nechytili. Navíc platí, že v léčbě jsou jen ti, kteří se léčit chtějí. Za trest tam nikdo není. Někdy tam mohou být lidé, kteří mají léčbu nařízenou soudem. Ale i ti se musí s přijetím dobrovolně souhlasit a podrobit režimu, protože pokud se mu nepodrobí, tak je prostě propustí. Ohledně toho jak argumentovat - já svým klientům obyčejně říkám, že vždycky je část těch, kterým se v léčbě nelídí a část těch, kterým se tam líbí a na léčebnu ve které byli nedají dopustit. A že aby zjistili, jaké to tam je, tak musejí do léčby nastoupit a vyzkoušet to. A možná že po měsíci zjistí, že se jim tam fakt nelíbí, ale pak mají možnost buď odejít a nebo se dohodnout s lékařem a pokusit se léčebnu změnit za nějakou jinou. Protože každá léčebna je jiná. P.s. Pokud mohu mít doporučení, zkuste najít nějaké poradenské zařízení ve vašem okolí a zkuste se tam zajít poradit. Myslím teď vás a ne dceru. Asi by vám to dost pomohlo se v problematice zorientovat. Kontakt najdete v rubrice kontakty a nebo napište odkud jste, zkusím vás nasměrovat. A držím palce. :-)