fatima
Chtela bych se zeptat,u ktere drogy vidite nejvic recidiv a u ktere nejmin?Co je podle vas nejvacsi hrozbou recidivy? A hlavne, ktere obdobi je podle vas nejkritictejsi? Nekdo mi rek, ze pry prvni dva roky jsou "nejlehsi." Neni to nejaka blbost? (jo, ja vim statistika je na nic v individualnim pripade).

Odpověděl: Bára Orlíková
Tohle je velmi siroka oblast, byt se to nezda. To, na ktere droze je riziko recidivy vetsi, se takto rict neda - je to velmi individualni a uplne to s typem drogy nesouvisi. I kdyz pravda je, ze napr. u cichani redidel je lecba velmi obtizna, protoze pri uzivani dochazi k mozkovemu poskozeni a dotycny zpravidla neni schopen v ramci lecby spolupracovat a nechape jeji smysl a obvykle se k uzivani drogy vraci. Jsou jiste statistiky, ktere uvadi riziko relapsu, obvykle se dava do souvislosti s tim, jak dlouho clovek abstinuje po lecbe - napr. ze do jednoho roku po lecbe jednorázove zrelapsuje x % klientu, delsi recidivu vedouci k opakovani lecby ma y %. Ale je nutno zminit, ze jednorazovy relaps narozdil od deletrvajici recidivy neznamena plny navrat k zivotu na drogach, neni to fatalni selhani, pokud se relaps podari vcas zastavit. Toto jednorazove uklouznuti muze naopak v nekterych pripadech pomoci klientovi si uvedomit, kde jsou jeho slepa mista, kde dela chybu, ze se napr. zbytecne vystavuje rizikovym situacim apod. - a pomuze mu to se podobnym situacim pro priste vyhnout a abstinovat nadále bez dalsich excesu. Nejkritictejsi je prvni mesic. Pak obdobi po zhruba trech mesicich abstinence, kdy uz ma clovek pocit, ze uz abstinuje dost dlouho, aby si mohl dovolit si trochu povolit a casto se vystavuje zbytecnym rizikum. Obdobi po dokonceni lecby, obzvlaste rezidencni, a navrat do bezneho zivota je velka zatez, at uz se jedna o lecbu trvajici tri mesice nebo rok. Prvni dva roky rozhodne nejsou nejlehci. To clovek bojuje dost tvrde. Po uplynuti dvou let uz neni pravdepodobnost recidivy zdaleka tak vysoka jako na pocatku. Ovsem pravdou je, ze clovek pak ztraci opatrnost, neni tak pozorny k signalum, ze se neco deje, ma pocit, ze uz mu nic nehrozi a ze ma vsechno zvladnute - a muze dojit pomerne necekane k relapsu. Takze nevim, odkud informace o nejlehcich prvnich dvou letech mate, mohu k tomu jen rict, ze realita dle me zkusenosti je jina. A co je nejvetsi rizikem - pro kazdeho je to trochu jinak, ale obecne se da rict, ze rizikem je predevsim setkavani se s lidmi, kteri uzivaji drogy, pohybovani se na mistech, kde se bere a kde jsou drogy k dispozici, a pak take nedostatek pratel mimo drogovou scenu, nedostatek zazemi a podpory v rodine, neutesena socialni situace (problemy s bydlenim, s praci, dusledky predchozi trestne cinnosti), vystavovani se dlouhodobe stresovym situacim, nereseni osobnich problemu... Clovek je zvykly kazdou stresovou situaci resit uzitim drogy - takze jakakoli stresova situace muze vyvolat chut si opet drogu vzit - nektere situace vyvolavaji chute vic, nektere min, to zalezi na okolnostech a je to velmi individualni. K lecbe drogove zavislosti a k prevenci relapsu existuje i nejaka odborna literatura, kterou bych vam mohla doporucit, kdybyste chtela. Jen me zajima, proc se na to vlastne ptate?