Petr
Dnes jsem zjistil, že syn bere drogy a pravděpodobně je zapojen i do jejich prodeje. Co mám dělat. On sám stále lže. Dluží peníze doma drobné krádeže. On tvrdí, že vše má pod kontrolou. Sám nic nebude podnikat.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, Váš popis na mě působí, jako by jste se cítil proti synovi naprosto bezmocný - snad to ale ve skutečnosti není tak jednoznačné. Syn sice nechce s problémem nic dělat, ale na druhou stranu - jestli jsem to dobře pochopila - bydlí stále s Vámi a je součástí rodiny a tím tedy za ni přebírá i část zodpovědnosti. Jestliže doma krade a je zapojený do prodeje drog, je to něco, co už není jen jeho problémem (v druhém případě především pokud není plnoletý a máte za něj odpovědnost; i jinak Vás ale vystavuje velkým nepříjemnostem). Možná by bylo dobré nenechávat celý problém jen na tom, jestli se mu bude chtít nebo nebude něco podnikat. Asi by měl jasně vědět Vaše stanovisko, to, jak jeho chování ovlivňuje život ostatních členů domácnosti a do jaké míry jste ochotni to tolerovat. A taky co se bude dít, když tuto hranici bude překračovat. Nepíšete moc podrobností, ale tohle je něco, co by mělo v podobných případech asi nastat jako první. Opravdu nejste povinni snášet trpělivě jeho chování a tolerovat jeho nečinnost. V souvislosti s tím mě taky napadá, jak je role rodičů uživatelů drog složitá a že často zapomínají na své zdraví a pohodu. Není třeba vyrovnat se vždycky se vším sám a určitě je možné navštívit nějakého odborníka sám, když syn to odmítá. Mohl by s Vámi probrat jak jednat a jak se s celou situací co nejlépe vypořádat. Pokud byste měl zájem, také můžete zavolat na naši poradenskou linku na tel. 283 872 186. Přeji tedy hodně štěstí a trpělivosti a budu ráda, když se ozvete ať už na poradnu nebo telefonicky.