čurání
petr
Proč se na perníku nemůžu vyčůrat, minule jsem vypil přes 2 litry a nechápu kam se ta tekutina všechna schovala do močového měchýře se tam toho přece nemůže tolik vlézt, jde to vždycky až na dojezdech. Může to být tím, že ledviny se nejdříve snaží odbourávat perník a až potom provádí ty "méně důležité úkony" ?

Odpověděl: Jakub Minařík
Do měchýře se vám 2 litry určitě nevlezou, jinak by vybouchl, resp. reflexně se močení spouští při náplni kolem 700 ml, zdravý močový měchýř by takovou náplň měl v pohodě vydržet. Na dojezdu se krav může dostávat na různá místa. Tělo je z větší části složené z vody, která je oddělená různými polopropustnými membránami. To znamená, že tělo jsou vlastně nádržky různě do sebe zavzaté, mezi kterými se různě přepouští voda. Vím že to zní idiotsky, ale ono to tak funguje - například mezi krví a tkáňovím se voda optimálně přesouvá díky bílkovinám. Na začátku kapiláry se voda tlakem krve vytlačí ven (děje se to dírama mezi buňkama v cévách, kapilára je trubka, která prosakuje) a na konci kapiláry se zase čerpá osmotickým tlakem, který zajišťují bílkoviny, které neprojdou mezi buňkami v cévách. Jinak osmotický tlak kdybyste si nevzpoměl, je tlak způsobený molekulami rozpuštěnými v kapalině. Čím víc molekul, tím větší tlak. Funguje to tak, že kdybyste měl nádobu uprostřed rozdělenou na 2 oddíly membránou, která propustí jen vodu, ale ne jiné molekuly - a do jednoho oddílu nalil jen vodu a do druhého koncetnrovaný roztok soli, tak roztok soli bude mít tendenci se naředit a vodu postupně vyčerpá. Proč vám to vlastně píšu? Ono když se řádně spaříte, tak narušíte jemnou rovnováhu mezi různými tělesnými oddíly a voda se v nich prostě různě přesune a taky učitě více vypotíte. Pak když pijete, tak se tělo snaží zásoby vody doplnit a vodní hospodářství stabilizovat. Stačí to takhle?