pro MUDr. Jakuba Minaříka
mousehouse
Ahoj Jakube, díky za odpověď k organickým poruchám mozku. a že jsem holka zvídavá :-) tak by mě ještě zajímalo: zmiňuješ se o poruchách chování vyskytujících se v dětství a souvisejících s poškozením mozku v období kolem porodu. Co za poruchy to může být? vůbec netuším, proč bývá často při odebírání anamnestickch dat kladena právě otázka na průběh porodu? Jakym způsobem to člověka může ovlivnit? Zjistilo se vůbec někdy něco těmito otázkámi? Díky moc a hezkej den. Míša

Odpověděl: Jakub Minařík
Při porodu může dojít k mnoha poškozením. Plod je ohrožen především nedostatkem kyslíku. V děloze je zásobován placentou, resp. pupeční šňůrou. Když se člověk narodí, musí začít dýchat. Pokud se v průběhu porodu něco zkomplikuje, tak může dojít ke značnému poškození narozeného dítěte. Navíc je plod s dělohy vypuzován značnou silou. Musí si prorazit hlavičkou cestu porodním kanálem ven. I tady může dojít k celkem vážnému poškození, pokud jsou například porodní cesty a hlavička v nepoměru. Hlavička dítěte, resp. kosti na ní nejsou srostlé. Pokud se vůči sobě výrazně posunou, může dojít poškození mozku. Ono se mnoho těchhle poškození v dalším vývoji upraví, ale není to na 100%. Jinak otázka, na průběh porodu není nijak zvlášť výtěžná. To proto, že si na okolnosti porodu málokdo pamatuje a ne každý se na to zeptá svojí matky. Zajímavý je údaj třeba o tom, jestli se člověk rodil přirozeně, nebo císařským řezem. Celkem zajímavě o tom píše Stanislav Grof ve svých knihách o holotropním dýchání. Doporučuji k přečtení. Stačí? :-)