Co je co?

Lentilka

Dobrý den. Co je to prosím Vás psychóza? A co neuróza? Díky moc. Lenka

Odpověděl: Jakub Minařík

Pokusím se vám to nějak zjednodušeně popsat. Psychozy jsou nejtěžší duševní onemocnění. Člověk zcela ztrácí kontakt se světem okolo, vidí věci, které neexistují (halucinace), myslí si věci, které jsou zcela zcestné a nelze je přesvědčit, že to co vidí a myslí si není realita, ale jen výplod choré hlavy. Takový člověk pak může být nebezpečný, protože může třeba někoho napadnout, protože má pocit že mu usiluje o život. Celý svět kolem psychotika je takový magický, jakoby změněný, běžné věci mají hluboký význam. Je to jako v nějakém hodně šíleném filmu. Neurózy jsou lehčí duševní onemocnění, hlavními příznaky bývá strach, úzkost, obtíže se spánkem, pocity nepohody, někdy trochu zvláštní prožitky, jakoby svět kolem byl jen film a já byl jaksi mimo. Neurózou trpí mnoho lidí, neurotické obtíže má během života každý. Stačí trochu složitější osobní situace. Psychotická onemocnění vyžadují neprodlenou léčbu, obyčejně na psychiatrickém oddělení v nemocnici, neurózy se obyčejně léčí ambulantně, člověk dochází k psychoterapeutovi, psychiatrovi, v nemocnici se léčí jen některé, velmi těžké případy.