Mám se bát?
Strach z mříží
Dobrý den. Chtěl bych se prosím Vás zeptat na jednu věc. Zhruba 4 roky jsem velmi intenzivně kouřil marihuanu, jak sám, tak s mnohými lidmi (přičemž jsem ji prodal tak 4x??)-byly jich desítky a desítky. Často jsem ji dával i jako dar známým, či kamarádům. Jsem jistě i nahrán na kamerách. Jeden zámý byl zhruba před rokem na policii kvůli pěstování marihuany a tam se ptali i na mě (byl jsem uveden v jakémsi seznamu, více nevím). Nyní již marihuanu nekouřím téměř vůbec (cca 10x za rok?). Doma mám zhruba 500g kvalitní marihunay. Nechce se mi ji ale vyhodit, rád bych si ji nechal, když bych si chtěl zakouřit... chtěl bych se zeptat, jaká je pravděpodobnost toho, že po mě policie ještě půjde za to, že jsem marihuanu šířil. Zda by dosvědčení kamarádů či důkazy z kamer mě mohly uvést i do vězení??? Myslíte, že kdyby u mě našli 0,5 kg marihuany, že bych šel sedět? Děkuji Vám moc. S úctou Tomáš R.

Odpověděl: Bára Orlíková
Po konzultaci s kolegyni JUDr. Helenou Svatosovou vam posilam odpoved na vas dotaz a omlouvam se take za prodlevu. Tezko rict, zda se mate bat ci ne, riziko, ze byste se mohl dostat do potizi tu je, ale neni mozne vam odpovedet na to, nakolik je pravdepodobne. Jinak - distribuce marihuany (at jiz jako dar nebo prodejem) spadá pod skutkovou podstatu § 187 odst. 1, která se trestá od 1 do 5 let odnětí svobody (lze nahradit podmíněným odložením, obecně prospěšnými pracemi či propadnutím věci event. zákazem pobytu – poslední dva tresty lze uložit nejen alternativně, ale i v kombinaci). Pokud šlo o větší rozsah (což lze z dotazu těžko posoudit), může jít o „druhý odstavec“, kde je trest odnětí svobody 2 až 10 let. Promlčecí doba je zde pět let, předpokládám, že ještě neuplynula. Možnost zahájení trestního stíhání proti Vám zde je, ale tezko rict, jak pravděpodobná. Závisí to právě na důkazech, kterými může být cokoli, co vede k objasnění věci tj. typicky pak svědectví, není vyloučen ani záznam kamery (ovsem v tomto pripade je to nanejvys nepravdepodobne). Uzivani drog jako takove trestne neni, ale pokud by u vas našli půl kila marihuany, jde, jak určitě víte, o trestný čin podle § 187a, i když je určena jen pro Vaši potřebu. (Pokud byste ji ještě pěstoval, je to právně kvalifikována jako výroba drogy podle § 187 odst. 1). Zda by šlo o první (odnětí svobody až na 2 roky či peněžitý trest) nebo druhý (trest 1 – 5 let) odstavec, záleží na tom, zda by orgány činné v trestním řízení posoudili množství – zda jde o „větší rozsah“. Ten se posuzuje především s ohledem na několik kritérií - množství účinných látek v objemu, délku držení, užívání drogy držitelem aj. a podpůrně další: finanční hodnotu drogy (rozhodnutí Nejvyššího soudu 4 Tz 42/ 2000), nelze jej stanovit násobkem nějak určené denní dávky či jiného množství. Jaký trest by soud uložil, lze jen těžko předpovídat, roli hraje plno okolnost – nicmene je neobvykle, ze by soudy v takovemto pripade ukladaly nepodmineny trest. Presna zneni vyse uvedenych paragrafu najdete na teto strance pod rubrikou Drogy a zakony. Doporucuji se jakymkoli aktivitam spojenym s distribuci drog vyhnout. Pokud byste se presto dostal do nejakych potizi, muzete se obratit na Pravni poradnu A. N. O., ktera nabizi v ramci svych sluzeb bezplatnou pravni pomoc v oblasti pravnich aspektu drogove problematiky. Kontakt na nas najdete taktez na techto strankach pod kolonkou Pravni poradna.