bambi
Dobry den, ptala jsem se jiz jednou na nebezpecnost kombinace kokainu a antidepresiv (popr. alkoholu nebo GHB). Odpoved, ze kombinace je nebezpecna mi zadne nove informace neprinesla. Jde o to, ze jedna latka vas nakopne a druha uspi, kdyz po nekolika hodinach potrebujete nutne usnout. Rozhodne se ucinek nenasobi tak, ze byste byli jeste vice "nakopli", antidepresiva spis utlumi ucinek kokainu. Chtela bych vedet konkretne, proc a na jake organy je to nebezpecne a jake to muze mit dusledky. (nejakou odbornejsi odpoved, nejsem teenager). Diky.

Odpověděl: Pavel Kubů
Rád Vám na Vaši žádost o podrobnější opověď na to, jak Vás kombinace popsaných drog ničí odpovím, ale budete muset přesněji charakterizovat o jaký typ andiperesiv se jedná (stačí napsat komerční název, ev. skupinu SSRI či IMAO). Co se týče nebezpečí kombinace GHB s alkoholem není příliš důležité že obě látky toxicky zatěžují játra (ty ostatně zatěžuje kde co, navíc játra jsou na určitou, individuálně ale velmi různou úroveň toxické zátěže velmi dobře připraveny), ale především o jejich zatím ne zcela přesně popsaný účinek na benzodiazepinových receptorech mozkových buněk. Alkohol nepůsobí na mozkové buňky prostřednictvím konkrétních receptorů, alkohol změní propustnost celé buněčné stěny neuronu a tím ovlivňuje i vstup nejrůznějších nervových přenašečů do buněk. GHB pak svojí vazbou na GABA receptory nervových buněk se změněnou propustností (permeabilitou) vlivem alkoholu vyvolává velmi zrádný stav tzv. vlnovitého bezvědomí. Jedinec v tomto stavu se v jednu chvíli může okolí jevit jen coby lehce opilý či vlivem alkoholu usínající, za pět minut poté je v hlubokém bezvědomí, kdy nereaguje ani na bolest, za dalších 5 min opět něco nezřetelně mumlá a po dalších pěti minutách je opět v těžkém bezvědomí, které ho ohrožuje ať už vdechnutím vlastních zvratků či těžkým úrazem hlavy při nekontrolovaném pádu. Vznik tohoto stavu závisí na požité dávce obou drog, která ale s ohledem na náplň žaludku, aktuální zdravotní stav a často ne zcela jasnou koncentraci podomácku vyrobené GHB může i u konrétního jedince být v různých případech kombinace těchto dvou drog velmi různá.