Milacik
Ahoj mam na vas par otazek!!! 1.Mam 16 roku co se stane,kdyz podam drogu osobe starsi 18 let,nebo ho dokonce premlouvam aby ji clovek starsi 18 let uzil?! 2.Co by se mi stalo kdyby me policie pristhla pri vareni pervitinu s osobou starsi i mladsi 18 let,dokonce pri vypomoci?! 3.Co kdyz me bude kontrolovat policie a najde u me pervitin(mela bych u sebe mnozstvi jen pro svou vlastni potrebu)?! 4a).Co kdyz me bude kontrolovat policie a najde u me spinavou nebo cistou injekcni strikacku co bych s toho mela?4b).Mohla bych se stoho nejak vymluvit?Predem vam dekuju za odpoved

Odpověděl: Bára Orlíková
1. Kdyz podáte drogu osobe starsi 18 let, tak je trestný cin podle § 187, odst. (1) Kdo neoprávněně vyrobí, doveze, vyveze, proveze, nabízí, zprostředkuje, prodá nebo jinak jinému opatří nebo pro jiného přechovává omamnou nebo psychotropní látku, přípravek obsahující omamnou nebo psychotropní látku, prekursor nebo jed, bude potrestán odnětím svobody na jeden rok až pět let. Kdyz by to byla osoba mladsi 18 let, tak je to podle toho sameho zakona, odstavce (2) Odnětím svobody na dvě léta až deset let bude pachatel potrestán, a) spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 jako člen organizované skupiny, nebo ve větším rozsahu, nebo b) spáchá-li takový čin vůči osobě mladší než osmnáct let. 2. Tam je to to same, protoze vyroba drogy spada taktez pod § 187 trestního zákona, ale jeste by vam k tomu mohli prihodit § 188 (ten se tyka vyhradne predmetu urcenych k vyrobe drogy), odstavec 1) Kdo vyrobí, sobě nebo jinému opatří anebo přechovává předmět určený k nedovolené výrobě omamné nebo psychotropní látky, přípravku obsahujícího omamnou nebo psychotropní látku nebo jedu, bude potrestán odnětím svobody na jeden rok až pět let nebo zákazem činnosti nebo peněžitým trestem nebo propadnutím věci, pripadne odstavec 2) Odnětím svobody na dvě léta až deset let bude pachatel potrestán, pismeno b) spáchá-li takový čin vůči osobě mladší než osmnáct let. 3. Pokud vas bude kontrolovat policie a najde u vas pervitin, tak tam se to posuzuje podle § 187a (1) Kdo bez povolení přechovává omamnou nebo psychotropní látku nebo jed v množství větším než malém, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta nebo peněžitým trestem. Pokud by se jednalo o mnozstvi male, tak se to posuzuje podle prestupkoveho zakona, § 30 Přestupky na úseku ochrany před alkoholismem a jinými toxikomaniemi: 1) Přestupku se dopustí ten, kdo - j) neoprávněně přechovává v malém množství pro svoji potřebu omamnou nebo psychotropní látku, 2) Za přestupek podle odstavce 1 písm. j) pokuta do 15 000 Kč. S tím, ze pokud by doslo na trestni stihani, tak byste byla posuzovana jako mladistva a rizeni by probihalo podle noveho zakona O soudnictvi ve vecech mladeze, pripadny trest by pro vas vychazel prizniveji. S tim, ze uvedene rozsahy trestu neznamenaji primo nepodmineny trest odneti svobody (vezeni), ale muze to byt i podminka (podmineny trest odneti svobody s odkladem na zkusebni dobu), pripadne muze soud rozhodnout o nejake forme alternativniho trestu (napr. obecne prospesne prace). 4a. Pokud u vas najde policie injekcni strikacku, at uz pouzitou (obsahovala by pouze stopove mnozstvi drogy, takze by se na tenhle predmet nemel vztahovat § 187a) nebo cistou, tak se nejedna o trestny cin. 4b. z veci uvedenych v 1 az 3 se nevymluvite. z 4a se vymluvit muzete, pokud strikacka bude sterilni, budete vypadat pri smyslech a nebudete mit u sebe zadne drogy - injekcni strikacky se pouzivaji treba pri laboratornim cviceni z biologie. Pokud docházíte do kontaktního centra si vymenovat strikacky (coz vrele doporucuji) a budete mit u sebe kartu s kodem, kde je zrejme, ze jste klientem KC, tak by vam policiste nemeli injekcni material zabavit. Takze doufam, ze jsem vam odpovedela na vsechny dotazy dosti obsahle. Kdyz byste potrebovala neco dalsiho, tak se muzete ptat prostrednictvim teto poradny, v pripade pravnich dotazu i na Pravni poradnu A. N. O., ktera poskytuje poradenstvi v pravnich aspektech drogove problematiky (kontakt najdete v pravem sloupci techto stranek). A davejte si na sebe pozor. Neni nezbytne se v sestnacti dostat do nejakych pravnich pruseru. Vetsinou se to tahne dlouho a dusledku se clovek tezko zbavuje.