mák a testy
knourik
Ahoj Jakube, několikrát ses zmiňoval, že některý testy jsou tak nespolehlivý, že když člověk sní makový buchty, ukáže se to jako opiáty. Můžeš mi prosim vysvětlit, jak je to možný, když zrníčka máku neobsahujou žádný alkaloidy? /Klidně i odbornějc :-) / Dík a měj se, ...

Odpověděl: Jakub Minařík
No, musel bych se to asi probrat s toxikologama nebo botanikama. A svou knihovnu nemám po ruce. Rozhodně tam něco být musí, protože jinak by ty testy nefungovali. Alkaloidy ale nemusí být přímo v semenech, semena mohou být jimy kontaminována jaksi při výrobě. Přece jen - makovice je továrna na zrnka máků a je těch alkaloidů plná. To množství alkaloidů, které na máku ulpí může být dostatečné pro detekce, ale nedostatečné pro intoxikaci - i když by byl mák užit v extrémě velkém množství. K problematice testování - ony ty testy jsou hodně citlivé, protože jsou určeny k vyhledávání. Mají tedy nízko nastavený práh, tak aby zachytili i stopy alkaloidů. Při konfirmaci se pak dá odhadnout, co vlastně ten člověk užil - v případě máku by se potvrdila velmi nízká hladina. Taky je tam jeden faktor na který se často zapomíná - testy se dělají z moči, kde se látky koncentrují - denně ledviny odfiltrují asi 180 litrů primární moči, která se dále v ledvinách zahušťuje - voda a některé látky se vstřebávají, jiné se naopak aktivně do močí vylučují. Výsledkem je nakonec koncentrát, který je odhadem 1/100 původního množství moči. To tedy pro testování znamená, že látka, kterou najdeme v moči vůbec nemusí být detekovatelná v krvi, protože tam je její koncentrace tak nízká, že není zachytitelná ... Je to srozumitelné? Jinak se pokusím zjistit jak je to s těmi alkaloidy a pak ti řeknu. :-)