jak mohu pomoci manzelovi z pocatecni zavislosti na pervitinu
ivanka
Dobry den, memu muzi je 38let, vysokoskolak inteligentni clovek. Asi pred dvemi mesici jsem u nej zacala pozorovat zmeny v chovani. Uplne se zmenil. Dali mu ochutnat pervitin a zalibilo se mu to.Zacali jsme mit problemy. Slibil mi, ze pervitin prestane uzivat, ale bohuzel s tim uz ma problemy. Prestali jsme si rozumet. Zije uplne v jinem svete, plnem energie, snu a pohadek. Rika,ze ho mam nechat, ze je to jeho vec a ze mu je fajn. V noci vubec nespi, neji, pouze pije caj. Dal slovo i nasim pratelum, ze s tim skonci a bohuzel neskoncil. Dnes se odstehoval do sveho bytu, opet pod davkou, celou noc nespal a ni cely den nic nejedl, s tim, ze ho nenecham zit, protoze ho prosim ,aby prestal.Rika,ze lzu a on nic nebere!!!Nechci ho ztratit je to hodny clovek ale ted bohuzel uplne nekdo jiny!!! Jak mu mohu pomoci???Co mu hrozi po dvou mesicich uzivani pervitinu a co mohu ocekavat dal?Bojim se o nej.Jemu je ted fajn az mu dojdou penize tak se obavam,ze uz bude pozde,jestli neni uz nyni.Prosim pomozte mi. Ivana

Odpověděl: Jakub Minařík
Otázka by asi měla spíš znít jak vyvléci manžela z počínající závislosti na Pervitinu, než jak mu pomoci. Protože pomáháme většinou těm, kteří o to stojí, a těm kteří o to nestojí moc pomoci nemůžeme. Myslím, že tohle rozlišení je docela důležité. Váš manžel totiž jak se zdá o pomoc nestojí a to hodně limituje vaše možnosti. Protože ho k tomu aby přestal brát silou nedonutíte. Protože on brát chce a nestojí o to aby mu v tom někdo překážel. Můžete zasáhnout jen nepřímo. Lidé, kteří berou často citlivě reagují na ztrátu zázemí. Pokud váš muž najednou ztratí rodinu, přátele, .... Tak se pravděpodoně nad svým chováním zamyslí, resp. může to být signál, který ho donutí zastavit a pokusit se něco změnit. Existuje samozřejmě také riziko, že se nezmění nic, a situace se zhorší. Druhou variantou je počkat, myslím, že tímhle tempem manžel dlouho brát pervirtin nebude. Nejspíše dříve, nebo později začne mít psychické obtíže a bude s tím muset něco udělat. Vím že vám asi nedělám radost, ale tam kde to nejde podobrém ani po zlém někdy pomůže odmítnutí. :-( Jen mě tak napadá, že píšete jako kdyby manžel byl oběť které někdo podstrčil pervitin. Většinou to bývá tak, že se k užití drogy člověk rozhodne a nikdo mu ji podstrkávat nemusí. Kontrolu nad užitím drogy bychom měli všichni mít bez potíží. No, asi napište jak to vypadá. Myslím, že to nepůjde ze dne na den. Držím palce. :-) P.s. K otázce závislosti, myslím, že se zatím o závislost nejedná, nebo je v počátečním stadiu. Na začátku užívání se někdy stává, že člověk je efektem pervitinu oslněn a začne se chovat tak, jako váš manžel.