Anita
Dobrý den, mám letitý problém s přítelem, respektive ten problém má můj přítel sám. Začali jsme spolu chodit zhruba před sedmi lety a už tehdy jsem věděla, že fetuje, že čichá toluen. Bylo mi ale 15 a naivně jsem si myslela, že z lásky ke mě toho nechá. Taky jsem v té době ještě pořádně nedokázala rozpoznat příznaky toho, jestli to dělá nebo ne. Postupem času se ale začaly opakovat případy, kdy mi např. tvrdil, že je naprosto v pořádku, přestože já jsem si byla jistá, že fetuje. Vždy mě ale nějak "ukecal" a já jsem opět a opět uvěřila, že je čistý. Občas se sice k tomu sám přiznal, většinou ale zatloukal. Za poslední dva roky jsou tyto situace stále častější. Chci tím říct, že za tyto dva roky to udělal asi 6x, což jsou ovšem pouze případy, o kterých já vím. Vzhledem k tomu, že studuju v jiném městě a nemám přítele na očích, tak nevím, co se děje, když jsem přes týden pryč. Vím, že je to složitý problém a nedá se řešit jen tak přes internet. Vím taky, že je to moje slabost, že jsem se s ním dávno nerozešla a že neustále podléhám jeho lžím. Pořád mám ale ještě pocit, že je moje povinnost mu pomoct nebo ho aspoň podpořit ve snaze s tím přestat. Zajímaly by proto tyto věci: a) jestli je ještě vůbec nějaká šance, že toho nechá (v případě, že nefetuje často, tak zhruba jednou za 3-5 měsíců) b) jaké jsou následky čichání toluenu, tzn. k jakému poškození vnitřních orgánů dochází a jak trvalá tato poškození jsou c) jak pomoct člověku, který má takový problém a zda je nějaká pomoc vůbec na místě, vím totiž, že musí chtít především dostat se z toho sám Díky moc aspoň za obecnou odpověď, je mi jasné, že každý případ je individuální a že takto na dálku se nic moc nevyřeší.

Odpověděl: Jakub Minařík
Nejste v lehké situaci a vaše obavy o tom jak se to bude vyvýjet jsou zcela oprávněné. Hlavně proto, že se jedná o toluen. Ale k vašm otázkám: a) Šance že se z toho přítel dostane pokud užívá toluen s frekvenví, kterou píšete je poměrně velmi slušná. Pokud je váš předpoklad co se týče frekvence správný, tak se nejspíše nejedná o závislost a přítel jen tak občas "blbne". Pokud je tomu tak, mohlo by stačit, kdyby získal o toluenu nějaké informace, protože je to droga s poměrně nepříznivým efektem. Pokud se ale jedná o závislost a přítel užívá toluen hodně, je prognosa spíše nepříznivá - viz dále. b) Toluen a ostatní organická rozpouštědla jsou drogy s poměrně nepříznivým efektem. Na našich stránkách je stať, která se toluenu týká, přečtěte si ji. Poškození, které způsobuje jsou rozsáhlá, hrubá a v mnoha případech nevratná. Souvisí to s jeho mechanismem účinku, který je v podstatě na hrubém poškození nervové buňky založen. Poškozeno je celé tělo, počinaje dýchacími cestami, přez všechny vnitřní orgány, mozkem konče. Toluennista vlivem drogy obyčejně zhloupne a pravděpodobnost léčby při poškození mozku je již mizivá. Mozek mladého toluenisty na pitvě vypadá jako mozek starce pro 30 mrtvicích. Aktivně užívající toluenista vypadá často jako smrdutá, blekotající zhlouplá troska. Dokonce i jiní uživatelé drog se je většinou štítí. Pokud například takový člověk přijde do zařízení, kam mohou uživatelé drog přijít a odpočinout si, nechat se ošetřit, ... tak všichni sborem prchnou. Právě kvůli nesnesitelnému zápachu. Heroin vypadá vedle toluenu jako poměrně bezpečná droga. Riziko smrtelného předávkování je také poměrně vysoké. C) na vašem místě bych o tom s přítelem promluvil a seznámil jej s riziky, které užívání toluenu s sebou nese. Musíte si ale rizika napřed sama dobře zmapovat. U lidí, kteří toluen užívají jen občas někdy taková intervence stačí. Pokud by se tak nestalo, je možné se stavit někde v poradně a pokusit se něco udělat jejich prostřednictvím. Kontakt najdete ve složce kontakty. Stačí?