perník
MIŠKA
Zajímalo by mě, jestli jsem závislá.Perník užívam přibližně 3-4 roky, ale málo.Tak 2x do měsíce..V normálních situacích si udržim zdravý rozum, jenže dost často piju alko,tže pak ztrácim kontrolu a okamžitě sem schopná udělat cokolv, abych si dala, klidně jet přes celou Prahu za svym dealerem ve 2 ráno.Druhý den si to ale hrozně vyčítam a stydim se za sebe, že jsem to opět nevydržela a připadam si jak smažka, což si hodně lidí myslí, že taky jsem..Normálně na perník ale vůbec nemyslim!Dokonce si vymejšlim výmluvy,když třeba napadne zasmažit někoho z mého okolí nebo mi napíše dealer, ať přijedu na mňamku, že má nový zboží..Nevim, zda pomůže fakt, že pocházim z hodně slušné rodiny, peníze mi rozhodně nechybí, rodiče ani neví pomalu, že kouřim.Je mi 19 a studuju střední školu,ovšem s velkými problémy. Moc Vám předem děkuji za zodpovězení mé otázky.

Odpověděl: Pavel Kubů
Zavislost se diagnostikuje v pripade ze dany jedninec vykazuje za posledni rok alespon tri z techto priznaku: silna touha nebo puzeni uzivat latku/ ztrata kontroly nad zacatkem, prubehem, ci koncem konzumace latky/ vznik tolerance - postupem casu je treba uzivat vyssi davky pro dosazeni stejneho ucinku/ pokracovani v konzumaci i pres jasny prukaz skodlivych nasledku (napr zanety podkozi po vpichu atp)/ somaticky odvykaci stav - tzv. abstak - je-li latka uzivana s umyslem zmensit jeho priznaky/ zmena zebricku zivotnich hodnot ve prospech dalsi konzumace drogy. Ve vasem dotazu je velmi vystizne popsana ztrata kontroly nad uzivanim a silna touha konzumovat drogu. Vzhledem k vysoke frekveci a delce Vasi konzumace pervitinu bych si dovolil tipnout ze uz se rozvinula i tolerance (jen zavzpominejte jak dlouha lajna Vam vystacila pred 3-4 roky az do rana...). Navic clovek se muze stat zavisly i na kombinaci drog, ve Vasem pripade by mohlo jit o kombinaci alkoholu s pervitinem. Kvalitni rodinne zazemi je samozrejme velmi vyznamnym pomocnikem pri zacatku a udrzeni abstinence. Zkuste zapremyslet, zda by nebylo do veci zacit se situaci neco delat, kdyztak zase napiste. Pokud byste chtela, je mozne se zajit rovnou poradit do zarizeni, ve kterem se problematikou drog zabyvaji. Nejvhodnejsi by bylo kontaktní centrum (k-centrum) (kontakty na k-centra v cele republice najdete na tomto webu pod "Kontakty" nebo na www.drogy-info.cz pod "Mapa první pomoci"), pri mezilidskem kontaktu se rada veci spojenych se zavislosti na stimulantech totiz jiste resi lepe nez pres mail.