Berunka
Mam takovej dotaz.....ja snupu peri asi pul roku,o vikendech a tak...je mi teprve 16,kdyby se na to prislo,mohu z toho mit nejaky problemy?A clovek starsi(nad 18),i kdyz to jen bere??Neprodava,nevari...a pak jeste,co konkretne si tim kazim(myslim jako jatra nebo co?)?Dekuji za odpoved!!!

Odpověděl: Bára Orlíková
Pokud myslíte především to, jaké právní problémy by vám mohly hrozit, tak záleží dost na situaci, ve které se přijde na to, že berete. Zda na to přijdou rodiče, protože vám najdou drogu ve věcech nebo zda se na to přijde třeba ve škole, protože při hodině zkolabujete nebo budete šňupat na záchodě nebo při policejní kontrole na nějaké akci. Pokud na to přijdou rodiče, mohli by vynakládat nějaký nátlak, abyste s užíváním přestala nebo aby vás dostali do léčby. Pokud na to přijdou ve škole, mohla by vám hrozit nějaká sankce pro porušení šolního řádu (záleží ale opět na tom, jak by situace probíhala) od snížení známky z chování až po vyloučení ze školy. Škola by musela tuto skutečnost oznámit i rodičům. Co se týče situace, kdy budete zadržena policií - užívání drog jako takové trestné není. Ovšem její držení trestné je. A při užívání drog se nevyhnete tomu, abyste je měla u sebe. Takže pokud vás chytnou a budete mít nějaké množství jakékoli nelegální drogy u sebe, tak se to posuzuje buď jako přestupek (když je to malé množství) nebo jako trestný čin (když je množství větší než malé). Trestné je i předání drogy bezúplatně (tedy nikoli jen prodej drogy nebo její výroba). Znění zákona najdete pod rubrikou Drogy a zákony. Na vás by se vztahovaly sazby poloviční, protože byste byla souzena jako mladistvá (to, že vám není osmnáct, neznamená, že nejste trestně odpovědná, trestní odpovědnost je od 15 let, ovšem trestní řízení s mladistvými, tj. do 18 let, má jiná pravidla než u dospělých). Co se týče dalších problémů, které si tím můžete způsobit, tak jde o celou řadu zdravotních rizik (zátěž pro celý organismus, především pro kardiovaskulární systém, tj. stoupá riziko srdečních a mozkových příhod), včetně vzniku různých psychických poruch (toxická psychóza, provokace latentního psychického onemocnění) a hlavně závislosti. Po půl roce užívání už máte k závislosti dost nakročeno. Více informací o rizicích užívání najdete pod rubrikou Stimulační drogy / Pervitin. Budte na sebe opatrná, pokud zatím žádné potíže nemáte, je pravděpodobné, že nějaké budou postupně přicházet, pokud nezvolníte. Pokud se chcete ještě na něco zeptat, klidně pište.