...MUDr. Minarik
Anna
5.6. jsem Vam psala o mem priteli a prascich a .... Zjistila jsem, ze si picha do zily Pethidine. Co to je a hlavne na co??? Vcera jsem ho nahodou videla - to mi trvdil, ze je to nejaka latka, ktera zabranuje vzniku krevni strazeniny, protoze mel uraz a malem prisel o nohu a ze si to ma pichat jednou za mesic az za dva. Mimochodem naposledy si to pichnul pred 14dny, coz mi nedokazal vysvetlit a radsi se se mnou pohadal. No a dnes jsem ho videla znovu.... to neni mesic, to je jeden den! Nevim, co mam delat. Nechapu to. Diky :o)

Odpověděl: Jakub Minařík
Pokud se jedná o lék, ve kterém je účinná loátka pethidin (obyčejně ve formě pethidin hydrochloridu), tak to je opioid. Látka, ze stejné skupiny, jako třeba morfium nebo heroin. V medicíně se tyhle látky používají k tlumení silné bolesti, např. při zhoubných nádorech, po operacích, ... Téměř bez vyjímky však pouze krátkodobě, tzn. několik dní, aby nevznikla závislost. Tou vyjímkou jsou terminální stadia zhoubných nádorů, kdy pacient umírá, nedá se pro něj nic udělat, jen mu tlumit bolest. To se přítele jistě netýká, neb to by ležel v nemocnici a bylo by to na něm vidět. A taky by mu asi žádný lékař nedal opioidy v injekční formě. To se nedělá. Dostal by tablety s řízeným uvolňováním. Pokud si pethidin aplikuje denně, tak nejspíš výše zmíněná závislost vznikla, nebo je na cestě. Na vašem místě bych se asi přítele ptal co se děje a proč vám neříká pravdu. Asi to nebude lehký rozhovor, ale myslím, že to je jedinná šance jak se propracovat dál. Zkuste na něj nekřičet a nehádat se, jen se ptejte. Třeba existuje nějaké rozumné vysvětlení. Na tom byste ale měla trvat, protože když člověk zjistí, že si jeho partner aplikuje opiáty injekčně, tak má na vysvětlení právo. Pokud chcete typ - zkuste být vstřícná a trpělivá, držte se trochu zpátky. Přeju pevné nervy. :-)