dáša
beru už asi dva roky perník a po celou tu dobu a ještě dřív se cejtim docela blbě. Napadlo mi si vyhledat nějakou pomoc, ale k psychiatrovi se docela bojím..škatulkování, příliš biologizující přístup atp..toho, že mají větší moc..je vhodnější jít k psychologovi?

Odpověděl: Bára Orlíková
Myslím, že děláte dobré rozhodnutí a že je zřejmě na místě se obrátit na profesionály. jsou některé problémy, na které by člověk neměl být sám a s odbornou pomocí je vyšší šance, že se ten problém podaří vyřešit. Jen mám takovou poznámku - doufám, že jsem pochopila dobře, že máte zájem s drogami přestat a řešit problémy s nimi spojené i ty, které byly ještě před drogami. Ono je to totiž tak, že pokud byste chtěla cokoli řešit a přitom brala pervitin dál, tak se vám to nikdy vyřešit nepodaří - píšu to, abychom si případně vyjasnily, k čemu se váš dotaz vztahuje a k čemu se vztahuje moje odpověď. Mám za to, že nejvhodnější variantou by bylo obrátit na zařízení nebo konkrétního odborníka specializovaného přímo na pomoc lidem, kteří mají nějaký problém s drogami. Protože ohledně vašeho dotazu na psychiatry a psychology si myslím, že to není snad ani tolik v tom, že by měli psychiatři a psychologové natolik rozdílný přístup (a myslím, že současným psychiatrům trochu křivdíte :-), ale spíš o tom, aby vám byli schopni adekvátně ve vašem problému pomoci - a to mohou tehdy, pokud se drogovou problematikou zabývají. Nepíšete odkud jste, ale pokud jste z Prahy, můžete se obrátit např. na Denní stacionář SANANIM (možnost individální konzultace, probíhá tam i motivační skupina, která je pro lidi, kteří se rozhodují přestat s drogami a zatím moc, neví jak na to. Kromě toho stacionář nabízí i tříměsíční ambulantní léčbu) nebo na Kontantní centrum SANANIM, kde můžete svůj problém individuálně zkonzultovat a kde vám pomohou s tím, kam by bylo nejvhodnější se obrátit dál. Kontakty a bližší informace o těchto zařízeních najdete na www.sananim.cz/sananim. Pokud nejste z Prahy, napište, odkud jste a já se vám pokusím najít nějaké vhodné kontakty ve vašem okolí. Zatím držím palce a přeji hodně štěstí.