Marjánka
Mr.Dunker
Zdravim všechny. Nejsem drogově závislej. Mám jenom jednu otázku. Jedem se třídou na výlet do Španělska a kámoš tam bere travku abysme se tam nějak zabavili. Jakej z toho může bejt postih když to u nás najdou policajti na hranicích?

Odpověděl: Bára Orlíková
Vzhledem k tomu, že vaše zamýšlená aktivita by byla kvalifikována nikoli jako držení drogy, ale jako vyvezení drogy přes hranice, tak by vám mohl hrozit pořádný průšvih. Podstatný rozdíl je totiž v tom, že držení drogy může kvalifikováno jako přestupek (pokud se jedná o malé množství), kde vám hrozí maximálně pokuta - nebo může být kvalifikováno podle § 187a, odst. 1, kde je uvedeno toto: "Kdo bez povolení přechovává omamnou nebo psychotropní látku nebo jed v množství větším než malém, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta nebo peněžitým trestem" (pokud se jedná o tento čin spáchaný vevětším rozsahu, může být trest jeden až pět let). Ovšem v případě, že drogu povezete přes hranice, tak se vystavujete tomu, že bude váš čin posuzován podle § 187, kde je uvedno v odst. 1: "Kdo neoprávněně vyrobí, doveze, vyveze, proveze, nabízí, zprostředkuje, prodá nebo jinak jinému opatří nebo pro jiného přechovává omamnou nebo psychotropní látku, přípravek obsahující omamnou nebo psychotropní látku, prekursor nebo jed, bude potrestán odnětím svobody na jeden rok až pět let" a v odst. 2: "Odnětím svobody na dvě léta až deset let bude pachatel potrestán, a) spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 jako člen organizované skupiny, nebo ve větším rozsahu, nebo b) spáchá-li takový čin vůči osobě mladší než osmnáct let." A to nemluvím vůbec o tom, co by se mohlo stát, když by to u vás našli na území jiného státu, kde samozřejmě platí jiné zákony (dostat se do situace, kdy vás ze Španělska deportují nebo se vám stane něco ještě horšího, by myslím nebyl dobrý nápad). BTW Trest odnětí svobody sice nemusí znamenat hned to, že byste šli do kriminálu, ale třeba i trest odnětí svobody s odkladem na nějakou zkušební dobu (tzv. podmínku). Nepředpokládám ovšem, že byste chtěli mít popsaný trestní rejstřík - podmínky se tam uvádějí taky. Očekávám spíš, že po škole budete hledat nějaké odpovídající uplatnění a jedna takováhle pitomost by vám mohla podstatně zkomplikovat život. Samozřejmě, že u vás drogu nemusí najít. Ale riziko, že se to stane a pak mohou přijít výše popsané problémy, za pokus moc nestojí. Když byste se k tomu chtěl ještě neco otázat, tak klidně pište.