dotaz ohledně hiv
petr1999
Vážená paní doktorko, pane doktore Před 2 týdny se mi stala nemilá věc, která mě začala velmi trápit, a proto jsem začal shánět informace. Měl jsem sexuální styk s prostitutkou. Nešlo o pohlavní styk, ona mě pouze ukájela rukou a já jsem ji rukou trochu dráždil ve vagíně. Poté jsem si v koupelně opláchl ruce (bohužel velmi laxně a bez mýdla), ustrojil se a odešel. V autě jsem si potom (asi po 5-10 minutách) rukou udělal drobné zranění na rtu – uvědomil jsem si to až po nějaké době, takže už bohužel nevím, jestli mi z toho potom trochu neprosákla krev. Mám velikou obavu, jestli jsem se takto nemohl nakazit virem hiv, např. nějakým zbytkem sekretu na prstech, popř. za nehtem. Vím, že už je pozdě to pitvat, samozřejmě to byla chyba od začátku, ale teď mě to velmi trápí a nějak si nedovedu představit vydržet v tom napětí ještě dalších 10 týdnů do spolehlivého provedení testů. Rád bych věděl, jak možné nakažení vidíte Vy, jestli je možné, aby virus zůstal na prstech takto dlouho. Taky by mě zajímalo, jak je to s testy na antigen p24. Z některých zdrojů jsem se dozvěděl, že je vhodné testovat již po 3 týdnech, jiné zdroje uvádějí 3 měsíce. Předem děkuji za rychlou odpověď. S pozdravem Petr (nezlobte se prosím, ale jsem tak trochu šťoural, proto bych velmi ocenil, kdyby vaše odpověď byla i s nějakým vysvětlením, předem moc děkuji)

Odpověděl: Jakub Minařík
Myslím, že můžete zůstat klidný. Virus HIV je málo odolný a je nepravděpodobné, že by přežil minimálně deset minut, než jste došel do auta, ještě když jste si mezitím myl ruce. Takový mechanismus přenosu je hodně, hodně nepravděpodobný. Spíše by se dalo uvažovat o nákaze při té masturbaci, ale to čeho se obáváte - to doopravdy ne. Co se týče těch testů - Dr. Brůčková z NRL pro AIDS považovala testy za průkazné po cca. 2 měsících. Tzn. Pokud po 2 měsících nedošlo k serokonverze, pravděpodobnost, že k ní ještě dojde je velmi nízká. Víte, já nejsem odborník na AIDS, já jsem psychiatr. K tomu jak se ptáte mě napadá - že jste spíše vystrašený - dostal jste se do těžké situace - mít sexuální styk s prostitutkou je v naší společnosti vnímáno jako něco špatného. Člověk pak snadno zpanikaří a pocity viny zesílí pocity reálného ohrožení až do panického strachu. Zkuste se nad tou situací ještě jednou zamyslet - a opakujte si následující věty - virus HIV je velmi fragilní a mimo ideální prostředí není prakticky schopen existovat. Nakažen téměř s jistotou nejste. Není se čeho obávat. P.s. Klidně ještě napište, pokud budete mít pocit, že by vám to mohlo pomoci.