Jsem alkoholik?
Pavlína
Dobrý den, obracím se na Vás s dotazem. Myslím, tedy spíš vím, že mám problém s alkoholem. Nepiji pravidelně, nebo snad že bych pila každý den, ale kdykoliv začnu pít - může to být plné odhodlání, že si dneska dám jednu sklenku vína - tak se opiju. A pravdou je, že se opíjím takovým způsobem, že si nepamatuju vůbec nic. A leckdy se za sebe druhý den hodně stydím. Naposledy se mi to stalo v sobotu. Jsem šťastně, opravdu šťastně vdaná. Je pravda, že mám poněkud problém se svým sebevědomím. Ale pravý důvod, proč piju, neznám... A piju tak, že ačkoliv se neudržím na nohou, nemohu mluvit, tak do sebe ty panáky stejně hážu. Nevím... Rozhodla jsem se s tím skoncovat. Už jsem zkoušela "pít málo" jenže to mi nejde. Myslím, že jediná cesta jak se z toho vyhrabat je nepít vůbec. Chci poradit, jak se s tím vypořádat. Jestli se už v mém stavu obrátit na odborníka, nebo jestli to ještě můžu zvládnout sama s pomocí svého okolí. Rodina funguje perfektně, máme otevřené vztahy, upřímné... Nemůžu si na nic stěžovat. Práci mám dobrou a dost na úrovni, nemohu si dovolit a nechci o ni přijít. Vedu dětský kroužek. Cvičím pravidelně. Neměla bych mít žádný problém... Prosím o radu. Nechci se už nikdy tak chovat. Kdyby se mi to stalo jednou, dvakrát do roka... Ale stává se to tak jednou za měsíc, že mám opravdu takový výpadek paměti. Díky předem za radu.

Odpověděl: Bára Orlíková
Chápu, že je to pro vás obtížná situace, a myslím, že je velmi dobré rozhodnutí to nějakým způsobem řešit. Ale na základě komunikace přes internet bohužel nemůžu zcela zhodnotit, nakolik je váš problém s alkoholem závažný a jak na tom opravdu jste. Upřímně - nejsem si jistá, zda by se vaše počínání ohledně alkoholu dalo nazvat alkoholismem, ale problematické to jistě je. Vnímám to tak, že by tyto alkoholové excesy mohly být symptomem nějakých dalších potíží. Často to bývá tak, že když je člověk ve stresu, pod nějakým tlakem nebo má potřebu mít se za normálních okolností dost pod kontrolou a mít na sebe velké nároky, takže pod vlivem alkoholu doslova vybočí z mezí (podvědomě se dostává do stavu bez kontroly, který by si za běžných podmínek nedovolil). Nějak mám dojem z vašeho dotazu, že je vaše situace charakteristická právě tím, že "byste si neměla na nic stěžovat" a že byste "neměla mít žádný problém", což může být za jistých okolností dosti svazující. Ale je to jen můj dojem na základě stručného popisu, takže se mnou nemusíte souhlasit. Napadá mě, že by možná kontakt s odborníkem nebyl od věci - a mám pocit, že by možná byl vhodnější spíš kontakt s kvalitním psychoterapeutem, než s odborníkem na závislosti (i když i na specialisty, např. z AT ambulancí, vám mohu poslat pochopitelně kontakty také). Terapeut by jistě zhodnotil vaši situaci a doproučil by vám další postup, mohl by vám poradit, zda stačí krátkodobá intervence a podpora či delší psychoterapeutická péče. Pokud by měl za to, že prvotní je váš problém s alkoholem, mohl by vás samozřejmě dál doporučit někomu z kolegů specialistů. Když mi napíšete, odkud jste, mohla bych někoho konkrétního doporučit. Zvažte to - je to samozřejmě na vás, a kdykoli se zas ozvěte. Zatím přeji hodně štěstí a držte se.