mohl to zvladnout sam?
Jitka
Dobry den, chtela bych se zeptat, zda je mozne se sam zbavit zavislosti na pervitinu a kokainu. Muj pritel snupal obe drogy a ted rika, ze prestal. Zajimalo by me, jak velka je pravdepodobnost, ze se k nim opet vrati. Take stale obcas kouri travu. Mohlo by koureni travy mit vliv na to,ze se opet vrati k dalsim drogam? Jak ho mohu podporit,aby se se vsim skutecne mohl rozloucit. Dekuji predem za odpoved, s pozdravem Jitka

Odpověděl: Bára Orlíková
Jistě je možné, aby někdo přestal sám s drogami, které předtím užíval. Bohužel na základě takovéhoto internetového dotazu nemohu posoudit, jaká pravděpodobnost, že se přítel k drogám zase vrátí. Závisí na mnoha okolnostech - a tom, jak dlouho drogy nebere, na délce období, po které drogy užíval, jak intenzivně, na tom, kolik mu bylo, když je začal brát a kolik je mu teď, na jeho osobnostních dispozicích, na zdravotním stavu, na tom, jaké má ted zázemí a oporu u svého okolí v tom, že abstinuje... Jestliže nebere pár dní je to samozeřjmě úplně jiná situace než když nebere pár týdnů či měsíců, to je jistě pochopitelné. Riziko relapsu je tím nižší, čím déle člověk od drog abstinuje. Také je velmi rizikové, pokud se dál stýká s lidmi, se kterými drogu užíval a pohybuje se v prostředí, kde se bere. Přestat s drogami totiž vždy znamená nějakou změnu životního stylu - pokud člověk na svém live stylu nic nezmění, riziko návratu do původního stavu je velké. Pokud přestal brát pervitin a kokain, tak je samozřejmě lepší, aby se alespoň na nějakou dobu zdržel i užívání jiných drog včetně marihuany a alkoholu - jejich užívání může znamenat zvýšené riziko návratu k původní droze, i když se nedá říct, že pokud někdo občasně pije a kouří marihuanu, že se k zpět k "tvrdým" drogám stoprocentně vrátí. Jak ho můžete podpořit - tím, že ho budete podporovat ve zdravějším životním stylu, společně s ním vyhledávat zábavu, která nemá nic společného s drogami a že mu budete nablízku, kdyby se necítil dobře a být mu oporou, kdyby měl pochybnosti o tom, jestli to zvládne. V případě, že by měl zájem o nějakou odbornou podporu, tak není problém vám posyktnou kontakty na kolegy, kteří v rámci ambulantních programů pracují s lidmi, kteří jsou ve stejné situaci jako váš přítel. To byste mi musela napsat, odkud jste, abych vám mohla někoho konkrétního doporučit. Omlouvám se, pokud moje odpověď vyzní nějak stroze, snažila jsem se jen do ní nacpat pokud možno dostatek informací. Držím palce vám i příteli a kdyžtak se zas ozvěte, jak situace vypadá.