Jak mluvit s teenagerem o drogách
Ppp
Dobrý den,
ráda bych se zeptala, jak mluvit s teenagerem o drogách a upozornit ho na možná rizika.
Je mi 32 let a mám sestru, které je 14. Máma mě dnes informovala, že dostala ze školy, kterou moje sestra navštěvuje, všeobecné upozornění pro všechny rodiče, které se týkalo zákazu nošení a distribuce kratomu. Někteří žáci z vyšších ročníků kratom užívají.
Moje máma vůbec nevěděla, co kratom je, a tak jsem jí stručně vysvětlila, o co se jedná. Řekla jsem jí, že je kratom návykový, prodává se převážně jako „sběratelský předmět“ a děti k němu mají snadný přístup. Poslala jsem jí pár odkazů na nastudování a byla v šoku.
Sestra se pak přiznala, že kratom zkusila. Nabídli jí ho žáci z vyššího ročníku a koupili ho v automatu u nádraží. Nezdá se, že by ho pravidelně užívala — myslím si, že šlo o jednorázový experiment. Nicméně není dobré takovou věc podcenit.
Máma mě proto poprosila, abych si zkusila se sestrou promluvit — nejen o kratomu, ale obecně o drogách — jelikož sestra na mě přece jenom více dá a má ke mně větší důvěru.
Poprosila bych o nějaké rady a tipy, jak v tomto citlivém věku o takových věcech se sestrou mluvit.
Děkuji předem za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás,
a děkuju za dotaz i za důvěru.
Asi nejdůležitější je mluvit se sestrou otevřeně, bez odsuzování a s respektem k jejím zkušenostem i zvědavosti. Dává mi smysl odrazit se od toho, co ví ona. Tedy se na začátku spíš ptát, zajímat se. Za sebe být transparentní v tom, že máte o sestru obavy, protože víte, že s tím mají lidé problémy. Možná máte i nějakou zkušenost ze svého okolí? Víte, že mamka se v tomhle neorientuje a ráda byste, aby měla sestra někoho, s kým mluvit může? A teprve až si tyhle věci vyjasníte, dovíte se, co ona sama ví, jak se na věc dívá ... teprve pak vysvětlujte rizika.
Ptejte se na její zkušenosti, zkušenosti kamarádů, její pohled a mluvte o svých obavách, o tom, že vám na ní záleží. Nestrašte a neříktejte věci, které nejsou pravda - děti často zjistí, že se jim po jednom užití nic nestane a mají pak pocit, že všechno, co dospělí řekli, byla lež. Takže nemoralizovat, naslouchat. Ptát se, kde vidí rizika ona, co by vnímala jako varovný signál, zajímat se.
Důležité je trávit spolu čas, být otevřená i dalším tématům, nebránit se těm, se kterými sestra přijde. Berte její zkušenosti i názory vážně, doptávejte se, zajímejte ... a to samé může dělat i mamka, a to i přesto, že nemá s drogami zkušenosti nebo o některých látkách prostě nic neví. Tím budujete vzájemnou důvěru a otevíráte prostor pro to, aby se sestra cítila bezpečně v případě, že bude potřebovat pomoc.
S pozdravem a přáním hezkého a klidného adventu,
Gabriela Minařík.