Svagor sa priznal, ze berie
Blondinka
Dobry den,
Svagor sa priznal, ze berie pervitin. V poslednej dobe velmi schudol a sestra popisuje aj zvlastne spravanie. Ma 38 rokov, dve deti a prosperujucu firmu. Sestra mu dala na vyber, ze bud sa pojde liecit alebo sa bude musiet osamostatnit. Povedal, ze liecenie nepotrebuje, aj ked priznal, ze berie kazdy den. Prosim Vas, ako to podat detom tak, aby z toho nemali psychicke problemy, maju 12 a 4 roky. Dakujem velmi pekne.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Blondinko,
na základě těch pár informací, které jste poslala, se velmi těžko radí, co dětem říct. Obecně je dobré před nimi nic netajit, říct jim jasně, že situace nevznikla jejich vinou, dospělí o ni ví a budou ji řešit, jak nejlépe umí. Je dobré volit věku přiměřený jazyk - 4 letému říct, že táta dělá něco, co není zdravé a maminka má starost o něj, ale taky o sebe a o děti a proto se rozhodla, že s tatínkem do doby, než se uzdraví a bude o sebe lépe starat, odstěhuje. 12 letému už můžete říct věci více na přímo, mluvit o nebezpečí užívání drog a změnách, které to s tátou dělá, včetně toho, že on problém nevidí a to patří k věci.
Děti v takové chvíli mají právo jakékoli pocity - včetně zloby, ignorace, nepochopení, smutku, nebo i obviňování ... je v pořádku je o tom všem nechat mluvit, a někdy je těžké se na ně pro to nezlobit, i pro dospělého je těžké se s něčím takovým vyrovnat, děti se často k situaci potřebují vracet a doptávat, ujišťovat se. Navíc je možné, že otec dětí bude mít jiný příběh, který bude dětem vyprávět.
Možná by tedy bylo dobré zajít do poradny, kde by se mohla švagrová na takový rozhovor nachystat, případně mít vás jako podporu, nebo je možné, že by se i přes neochotu léčit se přidal i švagr. Zkuste tedy jim/jí nabídnout kontakt na poradny, kam by mohli/a zajít. Tušíte, kde hledat? Napíšete-li, jaká větší města má dobře dostupná, pošlu kontatky, případně můžete hledat zde, pro Slovensko zde (hledejte mezi kontaktními centry nebo ambulancemi, poradnami, vždy je dobré dopředu zavolat, popsat krátce situaci a objednat se na konkrétní čas). Služby poraden jsou poskytovány zdarma a diskrétně.
Snad tedy alespoň takto. Kdyby bylo potřeba, napište znovu, nebo se může ozvat i sama švagrová.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.