Myslíte tuto poradnu vážně?
Kamil Popp
Prosím Vás, drogy jsou vážné téma a není možné, aby odpovídali na dotazy lidé, kteří si neumí představit tu realitu a tím pádem radí špatně nebo vůbec. Četl jsem dotaz se žlutým mokrým materiálem a odpovědi jsou směšné. Když je to žluté mokré, stačí to pomačkat mezi dvěma listy bílého papíru a tím to usušit a zároveň zbavit většiny žluté chemie. Tento model je stejně "bezpečný" jako jiný čistý, jen možná bude mít trochu popraskaný jazyk a hnusnější dojezdy, to je celé. A pokud jde o předávkování, nosem se dá jenom těžko předávkovat.... můj dotaz tedy zní: Najdete na odpovědi někoho, kdo tomu rozumí nebo budete nadále prohlubovat drogové neštěstí lidí špatnými radami?? Děkuji za odpověď

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Kamile,
a díky za názor.
Píšete, že jste nespokojený s kvalitou jedné nebo možná i více odpovědí v naší online poradně. Pochybujete o praktických zkušenostech našich kolegů a jejich schopnosti poznat, co je a co není v reálitě ne/bezpečné. Zdá se, že máte osobní zkušenosti, které odpovědi neodpovídají a naše odpověď podle vás neodpovídá realitě, kterou uživatelé zažívají. Jste toho názoru, že jsou naše rady a doporučení zavádějící. Zpochybňujete riziko předávkování při užívání sniff.
Pracovníci naší poradny odpovídají na základě ověřených informací a principů harm reduction, nikoli na základě osobních zkušeností. Mají za sebou ovšem roky praxe a přímého kontaktu s uživateli drog, kteří se potýkají s následky svého užívání. Naším cílem není soudit, ani rozhodovat za klienty, co je a co není správné, ale objektivně informovat a tím je chránit. Respektujeme i váš názor a uveřejňujeme ho podobně jako jiné dotazy.
Přesto trvám na tom, že užití látky, jejíž složení není možné jednoznačně identifikovat, je velmi rizikové, a to i při „osvědčeném" způsobu užívání. A protože není možná na dálku na základě pouhého popisu vyhodnotit, z jakého důvodu je látka vlhká nebo žlutá, (jak dlouho a jak a kde byla skladovaná, co vše obsahuje, čím mohla být kontaminována, nebo co s ní mohlo reagovat, co se kde mohlo namnožit), jsme v odpovědích a doporučeních spíše opatrnější, hlavní je pro nás bezpečí. Ono těch důvodů, proč látka vypadá tak, jak popisujete, může být totiž celá řada.
A v neposlední řadě opakuji, že možnost předávkování při šňupání skutečně existuje, zejména u neznámého nebo silného materiálu, nebo při užití materiálu od nového dodavatele, užití po delší pauze a změně tolerance, při kombinaci látek, při zdravotním oslabení apod. Předávkování je stav, který člověka ohrožuje na zdraví, a na životě, ale nemusí být vždy myšlen stav fatální. U pervitinu tak například mluvíme o předávkování v situaci, kdy dojde ke kolapsu, hypertenzní krizi, psychóze, srdeční arytmii; může to být vážné, ale ne vždy fatální.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.