Halucinace
Ivana
Dobrý den, mám syna 37 let. Mnoho let užívá drogy, tvrdí, že jen marihuanu, ale obávám se, že i houby nebo i pervitin. Nedá si říct, léčit se nechce.
Ma různé psychické problémy, hromadí staré věci, jeho bydlení je doslova jako skládka, částečně neslyší a zvoní mu v uších, což nám vysvětluje, ze proto bere drogy, protože mu je pak lépe.
Občas- tak 1x za 4-6 týdnů na několik dní zmizí, říká, že mu je zle, leží ve tmě a s nikým nechce mluvit. Jít k lékaři jej nedonutíme.
Tento tyden zase zmizel, vždy mam o něho strašný strach. Přišel po 5 dnech a měl zřejmě celou dobu včetně dneska halucinace. Tvrdí, že drogy nemel, ale nevěřím tomu. Strašně se bál, schovával se, musela jsem zatáhnout závěsy, neustále po dome chodil a díval se opatrně ven a mluvil o tom, jak ho honí policie, drony, jak utekl do kesa, byl mnoho hodin na strome, pak spal někde v hrobce, aby ho policie nechytila. 4 dny se skrýval pak v dome, než sebral odvahu a přišel k nám. Od nás pak utíkal přes zahrady, aby ho nikdo nechytil.
Nevím, co mám dělat. Za jak dlouho po takovém stavu je možné s ním “ rozume” mluvit? Ma smysl - pochopi a uvěří mi, ze to jsou halucinace?
Jak mam postupovat? Mam velké obavy o něho, ale i mam strach, aby v tomto stavu neco neudělal. Je vyděšený k smrti.
Dekuji vám za radu.
Ivana

Odpověděl: Jakub Minařík
Varianta A je toxická psychoza.
Varianta B je jiné psychiatrické onemocnění, třeba schitofrenie, bludné poruchy, ...
Obé může mít spojitost s abusem (užíváním drog), jednak jako možnou příčinou, ale i následkem, ono když šílíte, tak to drogy sice nevylepší, ale často přinesou krátkodobou úlevu, prototo lidi s psychozou někdy drogy užívají.
Prakticky:
Halucinace a bludy nevyvracet, to vyvolává agresi. Ale formulace: "... věřím ti, že máš takové pocity, ale já to vidím jinak, ..." bývá bezpečnější a navíc to otvírá diskusi k tomu, že se člověk dopracuje na palubu, vidím, že hodně trpíš a mohli bychom navštívit psychiatra, i kdyby jen proto, aby ses o tom mohl s někým pobavit a mít oponentní názor.
Psychiatra by teda myslím potřeboval, lhostejno co bludy vyvolává, to samo nezmizí.
Existují také terénní psychiatrické služby, výjezdové týmy, ... Ty se pochystají, promluví s vámi, pokusí se ho navštívit, zhodnotí sitauci, pokud horzí průšvih, zjednají si podporu integrovaného záchranného systému a případně pacienta odvezou do léčebny na zaléčení, diagnostický pobyt, ... zkuste kontaktovat spádovou psychiatrickou nemocnici, organizaci podobnou Fokusu.
MUDr. Jakub Minařík