drogy a insolvence
Alice
Dobrý den,
syn je již třetím rokem v insolvenci a je drogově závislý, resp. třetím rokem se jeho chování změnilo v agresivní. Nemám potvrzeno, o kterou drogu se jedná, nevyznám se v tom, ale s tím že požaduje stále více peněz a přitom bydlení má zadarmo a veškerou stravu rovněž, nevím, co s tím. Synovi je přes 40 let, bydlíme spolu a jako matka jej nedokážu vyhodit na ulici, jestli mě chápete. Jsem naprosto zoufalá, vím, že jsem toto měla řešit už dříve, ale zkuste navrhovat dospělému, že se má jít léčit.... Potřebuji jen vědět, zda tím, že je drogově závislý nebo kdyby se případně šel léčit, insolvence může pokračovat dál. Děkuji moc za odpověď

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Alice,
a díky za dotaz i za důvěru, se kterou se na nás obracíte.
Chápu to tak, že situace se vleče, píšete, že syn užívá drogy řadu let a že je v insolvenci, žije s vámi v jedné domácnosti, kde má zajištěné bydlení i stravu, a po vás chce další finance, a co víc - je agresivní a v posledních letech se agrese stupňuje. Jste z toho unavená, zoufalá, vyčerpaná, nejspíš i vyděšená. Říkáte, že jste to měla řešit dřív, vyčítáte si, kam až situace zašla. Tušíte, že by bylo dobré, pokud by se syn šel léčit, ale máte strach z toho, zda by tím neporušil podmínky insolvence.
Začnu insolvencí - každá insolvence má svoje podmínky, které jsou její součástí, a pokud je člověk dodržuje, insolvenci není třeba rušit. V případě, že se podmínky na straně plátce změní, je dobré takovou změnu projednat s insolvenčním správcem. Léčba nemusí být nutně překážka.
Tím se ale dostáváme k té asi nejpodstatnější části - chce se syn léčit? Podle toho, co píšete, mám dojem, že o nic takového zájem nemá. Pokud žije s vámi, má doma veškerý servis, možná nemá ani žádný velký důvod se o cokoli snažit, nebo cokoli měnit. Bohužel není ve vaší moci syna donutit jít se léčit proti jeho vůli. Je dost možné, že i přes agresi a konflikty, má doma syn vlastně docela pohodlí.
Píšete, že nedokážete dospělého 40 letého syna vyhodit na ulici. A nejste jediná. V praxi potkáváme spoustu rodičů, kteří si neumí představit, že by svoje užívající dítě vyhnali. Obecně se bojí nastavit dítěti vlastně jakékoli hranice. A když to udělají, většinou z nich velmi rychle ustupují. Jejich slova pak nemají žádnou váhu. Často to souvisí s tím, že si sami vyčítají, kam situace dospěla, obviňují se, bojí se, že bude ještě hůř, děti jim vyhrožují, rodiče mají strach, co by s dítětem bylo, a nechtějí se bát, zda je dítě v pořádku a kde je. Doufají, že když vydrží, stane se zázrak, dítě si uvědomí, co udělalo a jak špatně se chová, a vše se srovná ... nicméně to se ve vašem případě neděje. A čas běží. Z pár měsíců jsou roky. Občas se objeví záchvěv změny, kdy rodič naskočí do režimu naděje a dělá první poslední pro to, aby dítě fungovalo. Nicméně bývají to jen záblesky, kdy znovu naberete dech, ucítíte, že by změna byla možná ... a pak se vše vrátí do starých kolejí. Výsledek - kolotoč, který končí vyčerpáním, zoufalstvím, pocity viny, vzájemným si ubližováním, někdy i kolapsem rodiče, všichni kolem se trápí, zatímco ten, o koho jde, užívá "vesele" dál.
Chci tím říct, že nejste první ani poslední, kdo v něčem takovém žije. A byť to chápu, nemáte se za co stydět. Zároveň je ale jasné, že když situace trvá několik let, asi ji nevyřešíme přes zprávy v online poradně. Kdybyste našla odvahu, a měla to blízko k nám do Prahy, doporučila bych vám obrátit se na Poradnu pro rodinu. Mohla byste tam mluvit o situaci podrobněji, ulevila si od těžkých emocí, zjistila jaké máte možnost vy, jaké syn, probrala další kroky a hlavně získala podporu. Dávalo by vám něco takového smysl?
Pokud nemáte Prahu v dosahu, napište, jaká větší města máte dobře dostupná, pošlu kontakty. Služby poraden v neziskovém sektoru jsou poskytovány zcela diskrétně a zdarma.
S přáním hodně sil a odvahy,
Gabriela Minařík.